Bild: AIX arkitekter/Stockholms stad

​Markanvisning till Abacus i Södra Värtahamnen

Abacus har efter tävling fått en markanvisning om cirka 60 lägenheter och kommersiella lokaler i Södra Värtahamnen i Stockholm. I tävlingen bedömdes tidigare genomförda projekt utifrån ett flertal stadsbyggnads- och miljökriterier. Därtill presenterades en projektidé. Abacus förslag bygger på att bredda plattformen för den konst som får ge avtryck i staden.

– Det här är vår första markanvisning i Norra Djurgårdsstaden och vi ser mycket fram emot att vässa vårt miljöarbete för att möta områdets höga miljökrav. Vi kommer att arbeta med ett framträdande konstnärligt uttryck i det här projektet, vilket ska bli riktigt spännande, säger Josa Lundbäck, vd på Abacus.

Byggnads AB Abacus grundades redan 1942 och är idag ett välrenommerat byggmästarföretag på Stockholmsmarknaden. Vi förvärvar mark, utvecklar bostadsprojekt samt bygger och förvaltar såväl studentbostäder som hyres- och bostadsrätter i Storstockholms bästa lägen. Läs mer på www.abacusbostad.se

Järntorgetkoncernen är verksamma i Stockholms och Uppsala län inom byggnation, projektutveckling av bostäder och förvaltning av egna fastigheter. Koncernen har 3000 bostäder i planarbete och producerar cirka 400 vackra, funktionella och moderna bostäder om året. I koncernen ingår de helägda dotterbolagen Järntorget Bostad, Järntorget Bygg, Järntorget Fastigheter och Abacus.