Järvastaden först ut för unik bokstavsutställning för barn på turné

Den 8 juli invigs en landsomfattande turné av ABC Bokstavslek – en lekfull och färgglad läsfrämjande utställning i stort format där bilder, ramsor och texter från några av Sveriges mest framstående illustratörer och författare lyfts fram. Först ut är Järvastaden.

Första stoppet på den riksomfattande turnén är Jaktvillan i Järvastaden dit barn och vuxna är välkomna mellan den 8:e och 27:e juli för att läslusta sig. Kl 10.00 klipper Kulturnämndens ordförande i Solna, Marianne Damström Gereben bandet och hälsar alla välkomna.

– Givetvis tömmer vi entrévåningen på möbler i tre sommarveckor för att göra plats för första turnéstoppet av den fina utställnigen ABC Bokstavslek! Det är en självklarhet i barnens stadsdel, säger Stefan Sellgren, VD på Järvastaden AB.

ABC Bokstavslek är en bild- och bokstavsutställningscenograferad av Tor Svae och byggd av Roger Josefsson i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern och Bonnier Carlsen. I utställningen blandas stora bokstäver att klättra upp på berättelser och ramsor ur Bonnier Carlsens utgivning. Texter på olika språk löper längs väggarna och slingrar sig över golv. Tematiska barnboksbilder finns i anslutning till varje bokstav och från den S-formade scenen kan barnen läsa högt ur sina favoritböcker.

– Denna läsfrämjande utställning gjordes som ett helt nytt sätt för oss att nå ut till våra läsare, säger Eva Dahlin, litterär chef på Bonnier Carlsen. Vår tanke var och är att den kravlösa miljön ska hjälpa fler att hitta till böckernas underbara värld. Vi är otroligt glada åt att utställningen nu ska på turné runt om i Sverige och hoppas att den ska sprida massor med läslust.

– LEKA, LÄRA, LÄSA, understryker Tor Svae. Man leker sig till kunskap. Man leker sig i bokstavens värld och lär sig. Sen blir man så intresserad att man börjar läsa. Det är vad det hela handlar om!

ABC Bokstavslek har tidigare visats på Rum för Barn i Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Under 2014 – 2016 kommer utställningen att turnera på kulturhus, bibliotek och andra offentliga platser runt om i Sverige. Första stoppet på den riksomfattande turnén är alltså Jaktvillan i Järvastaden dit barn och vuxna är välkomna mellan den 8:e och 27:e juli för att läslusta sig.

• järvastaden
  • mulle meck