​Antikrundan kommer till Stenegård i Järvsö

​Antikrundan kommer till Stenegård i Järvsö

Pressmeddelande från Ljusdals Kommun:

I sommar, den 24 augusti, kommer till Antikrundan till Stenegård i Järvsö, Ljusdals kommun.

Järvsö är en av sex platser som får besök av ett av Sveriges mest populära program.

-Vi är oerhört glada att få besöka Järvsö. Vi kan helt ärligt säga att vi blev kära i Stenegård! En så oerhört vacker plats!
Nu hoppas vi bara på fint väder och massor av besökare med fina föremål, säger Pernilla Månsson Colt, producent för programmet sedan 2008.

Sveriges Television populära program Antikrundan med sina 1,6 miljoner tittare spelas in för 27:e året i rad nu i sommar,
och Stenegård i Järvsö i Ljusdals kommun är alltså en av de platser som valts ut.

- Det betyder väldigt mycket att Antikrundan kommer till Stenegård. Det kommer inte bara uppmärksamma Stenegård utan hela det unika
kulturarv som finns i vår kommun. Det stärker naturligtvis vår attraktionskraft och bidrar till att göra en redan stark besöksnäring
ännu starkare, säger kommunalrådet Lars Molin (M).

Stenegård i Järvsö är en praktfull gård från 1800-talets mitt som med sina byggnader och omgivning ger besökarna en unik upplevelse.
Gården är ett av Hälsinglands främsta besöksmål och lockar årligen mellan 100 000- 150 000 besökare. Det är drygt fyrtio företag,
föreningar och organisationer som samverkar på gården som ägs och drivs av Ljusdals kommun. Som en gamla tiders marknadsplats erbjuder
Stenegård upplevelser för alla sinnen, auktioner och evenemang, mat och hantverk av hög kvalitet, trädgård med egen örtagård, lekområde och
genuin miljö för dagens besökare - stora som små.

Apotekaren Julius Brun köpte 1856 köpte gårdarna Hans och Kusens i Järvsö och började där bygga upp det Stenegård vi ser idag. Järvsö var
vid den tiden västra Hälsinglands viktigaste samlingsplats, och dess knutpunkt låg precis vid färjeläget mittemot kyrkan.
Framväxten av Stenegård stärkte platsens betydelse ytterligare.

Hälsinglands Träteater kommer att vara den huvudsakliga inspelningsplatsen. Den var från början en stor vinterladugård som i mitten av
1990-talet omvandlades till teater och evenemangslokal. Uppdraget att inreda, färgsätta och utsmycka denna gamla lokal från 1863 för
sin nya funktion gick till landskapsarkitekten, formgivaren, finsnickaren och konstnären Bo Hjalmarson (1944-2000).

Järvsö och Ljusdal har attraherat flera stora tv-produktioner de senaste åren. Winter Camp, Körslaget och Allt för Sverige är några exempel på det.

För mer information kontakta:

Anna Kjellander, informationschef Ljusdals kommun 070-228 05 05

Charlotta Netsman, verksamhetschef Stenegård, 073-275 26 12
Yvonne Oscarsson, vice ordförande i kommunstyrelsen, 070-191 79 18

Mer info:
Ljusdal.se
svt.se

Destination Järvsö AB förmedlar boende, aktiviteter och upplevelser för besökande i gäster i Järvsö med kringliggande orter. Genom Destination Järvsö AB:s  bokningscentral samt turistbyråverksamheten som bedrivs på uppdrag av Ljusdals kommun är Destination Järvsö AB den första gästen får kontakt inför sitt besök.