JÄRVSÖ LEDANDE I HÅLLBARHETSARBETET

JÄRVSÖ LEDANDE I HÅLLBARHETSARBETET

Destination Järvsö är på god väg att som första destination i Skandinavien bli certifierade för sitt hållbarhetsarbete. Nu granskas det gemensamma arbetet från Ljusdals kommun och Destination Järvsö AB av det internationella certifieringsorganet EarthCheck.

Från koldioxidutsläpp till organisering och policys. Från avfallshantering till val av rengöringsmedel och bevis på hur lagar och regler efterföljs. Att certifiera en destination i besöksnäringen är en omfattande process och i dagarna sker en grundläggande granskning på plats i Järvsö och Ljusdals kommun.

- Under två dagar sker en revision av vårt arbete hitintills. Det känns jättekul för det ligger väldigt mycket arbete bakom. I över ett år har vi samlat in och sammanställt data för att ha en bas och nuläge. Att vi får gå vidare i processen och göra den här revisionen är ett kvitto på att vi är på rätt väg i hållbarhetsarbetet och har kunnat lägga pusslet, förklarar Johanna Sjölund, hållbarhetssamordnare och Ljusdals kommuns tillsatta resurs för GSTC.

Den första delen av granskningen handlar om att gå igenom dokumentation som inhämtats och sammanställts. Det handlar om allt från beräkningar av koldioxidutsläpp och energiförbrukning till att obligatoriska dokument som certifieringen kräver finns på plats, samt belägg på att de krav som ställs inom certifieringen uppfylls. Därefter sker besök på olika platser i Järvsö och Ljusdals kommun med intervjuer hos företag och organisationer.

- På ett sätt är det nu arbetet börjar. I och med den här revisionen får vi ett nolläge som vi kan förbättra oss utefter och vi kan identifiera var vi har förbättringspotential. Dels på kommun- och destinationsnivå men också sprida inspiration och kunskap till våra företag som så klart är superviktiga i det fortsatta arbetet framåt. Sen om vi får certifieringen har vi även en standard att luta oss mot, det visar också att vi blottat strupen och tillåtit att någon granskar oss i sömmarna, avslutar Anna-Lena Wallin som är projektledare för hållbarhetsprojektet som ägs av Destination Järvsö AB och Ljusdals kommun.

Faktaruta hållbarhetscertifiering

Destination Järvsö AB har valt att arbeta mot att certifiera destinationen inom hållbarhet. I certifieringssammanhanget är det Destination Järvsö som geografiska område som erhåller certifieringen, där avgränsningen är Järvsö socken. Valet att certifiera sig görs av flera anledningar men viktigast är att de ska kunna mäta sig själva och på så vis veta hur de kan förbättra sig. De låter en extern part granska deras arbete så de håller transparens och gör lärdomar på vägen mot certifiering. Certifieringen utfärdas av Global Sustainable Tourism Council (GSTC) och är sprunget ur FN:s Agenda 2030. Destination Järvsö AB har satt målet högt, endast några få destinationer globalt uppfyller de hårda kriterierna av denna internationella certifiering som revideras årligen och behandlar alla tre dimensioner av hållbarhetsbegreppet; ekologisk, ekonomisk och social /etisk hållbarhet. En målsättning som delas och stöttas av Ljusdals kommun.

Här kan du läsa mer om Destination Järvsö och Ljusdals kommuns gemensamma arbete med certifieringen.

Här kan du läsa mer om Global Sustainable Tourism Council.

Kontaktpersoner
Anna-Lena Wallin, projektledare Destination Järvsö annalena.wallin@jarvso.se, 0651-40306

Johanna Sjölund, hållbarhetssamordnare Ljusdals kommun johanna.sjolund@ljusdal.se, 0651-180 00

Fredrik Vest, marknad och kommunikation Destination Järvsö fredrik.vest@jarvso.se, 0651-40306