Nu finns möjligheten att hyra skidkläder för barn från Lindex i Järvsöbacken.

Lindex och Järvsö i nytt samarbete

I vinter erbjuder Lindex möjligheten att hyra skidkläder för barn inför skidsemestern i Järvsöbacken. Initiativet är ett av flera som modeföretaget gjort kopplat till nya tjänster och cirkulära affärsmodeller. Ett initiativ som går helt i linje med hållbarhetscertifierade Järvsö.

- För drygt ett år sedan lanserade vi Lindex secondhand och uthyrning av ytterplagg är ett nytt intressant test vi gör för att utforska cirkulära tjänster och affärsmodeller. Samarbetet med Järvsöbacken ger oss värdefulla insikter i hur vårt totala erbjudande kan utvecklas för att säkerställa att vi skapar nya tjänster som ger både kund-och miljönytta, säger Annette Tenstam, Strategic lead Circularity & Environmental Sustainability på Lindex.

Under skidsäsongen 2022-2023 kan besökare i Järvsöbacken hyra skidoverall, skidbyxor och skidjacka från Lindex till barnen över dagen eller under hela vistelsen. Järvsöbacken är en stark och drivande aktör i Destination Järvsö, den destination som var först i Norden att bli hållbarhetscertifierade via EarthCheck enligt Global Sustainable Tourism Council (GSTC) som är sprunget ur FN:s Agenda 2030.

Bildtext: Skidåkare njuter av utsikten i Järvsöbacken. (Dessa modeller har inget med Lindex att göra.)

- Vi ser det här som ett väldigt spännande projekt och arbete i att kunna erbjuda våra gäster ett mervärde i deras skidresa till Järvsö. Barnen är och har alltid varit våra viktigaste gäster så det känns extra kul att kunna erbjuda den här tjänsten till de föräldrar som vill hyra skidkläder till sina barn, förklarar Peter Augustsson, VD på Järvsöbacken.

Att hyra kläder är ett smidigt och klimatsmart sätt att få rätt utrustning utan att köpa. Kläder för vuxna har funnits för uthyrning sedan tidigare i Järvsöbacken och det nya samarbetet med Lindex går helt i den profil av hållbara samarbeten som Destination Järvsö eftersträvar. Affärsmodeller likt denna är en viktig del av Lindex cirkulära transformation och deras hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Bland annat har modeföretaget som mål att hela sortimentet ska vara designat för lång livslängd och/eller cirkularitet till 2025.

Järvsöbacken, Peter Augustsson, VD Järvsöbacken.
E-mail: peter.augustsson@jarvsobacken.se