Nya miljonsatsningar i Järvsö för cykel- och hållbarhetsutveckling

Nya miljonsatsningar i Järvsö för cykel- och hållbarhetsutveckling

Destination Järvsö AB fortsätter sin resa tillsammans med Ljusdals kommun för att bli först i Sverige att hållbarhetscertifieras via GSTC (Global Sustainable Tourism Council), och kommer nu tack vare två nya beviljade projekt att öka takten för utveckling inom hållbarhet och cykelleder.

De två projekten är Järvsö hållbar destination etapp 3 (Jordbruksverket) och Utveckla Järvsö cykelturism (Tillväxtverket).

– Vi är otroligt glada att berätta att vi har nu fått två nya projekt beviljade. Under 2016-2018 drev vi projektet Järvsö Hållbar Destination, etapp II, och det känns väldigt bra att kunna öka takten och såklart extra kul att ha möjlighet att bli först i Sverige!, säger Maria Rosén, marknadschef på Destination Järvsö.

Projektet Utveckla Järvsö cykelturism

Projektet Utveckla Järvsö cykelturism fokuserar på cross country-cykling där några av målen är att testa och utvärdera ersättning till markägare som upplåter mark för cykelleder, att hitta organisationsformen och att göra marknadsundersökningar för att undersöka betalningsvilja hos cyklister för cykla på byggda leder.

Projektets budget är cirka 750 000 kronor och finansieras av Tillväxtverket, Destination Järvsö AB, Bergshotellet och Öjeberget AB.

– Det ska bli väldigt spännande att få arbeta med dessa frågor och jag ser fram emot den kunskap det kommer ge oss, den kommer bädda för vår fortsatta framgång, säger Amanda Sandahl, projektledare.

Projektet ska vara klart oktober 2020.

Projektet Järvsö hållbar destination etapp 3

Projektet Järvsö hållbar destination etapp 3 har arbetats fram i nära samarbete med Roland Hamlin, projektutvecklare på Ljusdals Kommun, och omsluter cirka 2,2 miljoner där syftet är att uppfylla de kriterier som krävs för att bli certfierade. Det handlar om allt från lokal förankring, involvering av civilsamhället i besöksnäringens utveckling, säkerhetsfrågor till att tillgängliggöra lokalt producerade varor och tjänster. Projektet kommer att pågå till december 2022.

– Det är fantastiskt roligt att vi får äran och förtroendet att fortsätta vårt tidigare arbete. Att dessutom ha ynnesten att attrahera externa medel till vår utveckling indikerar att vi tänkt rätt, det tycker jag känns bra, säger Annalena Wallin, projektledare för Järvsö hållbar destination etapp 3.

Destinationsutveckling är viktigt för Destination Järvsö AB

Vår roll är att strategiskt identifiera möjligheter för finansiering av projekt som stämmer överens med vår vision om ett hållbart Järvsö, söka finansiering, tillsätta en arbetsgrupp med rätt kompetens och sedan genomföra projekten, säger Maja Frost, platschef på Destination Järvsö AB.

– Det känns såklart väldigt bra när vårt arbete ger resultat, finansieringen från Tillväxtverket och Jordbruksverket gör det möjligt för oss att fortsätta utvecklas som ort, vilket är viktigt både för den lokala näringen och våra ortsbor, och vi är oerhört tacksamma för möjligheterna detta ger oss, avslutar Maja Frost.

Anna-Lena Wallin Järvsö hållbar destination etapp 3

Amanda Sandahl Utveckla Järvsö Cykelturism

Mejl: amanda.sandahl@jarvso.se

Här kan du cykla, åka skidor, forsränna, uppleva kultur och världsarv, besöka Järvzoo, äta lokalproducerad mat och njuta av den vackra naturen. Järvsö är en levande och växande bygd och en plats att uppleva året runt. Här trivs besökare och bybor tillsammans.
För mer info besök oss gärna på jarvso.se. Följ oss @jarvso #järvsö