Cykelattraktion under uppbygnad, men redan nu är två hopplinjer öppna hälsar Järvsö Bergscykelklubb.

Ny cykelattraktion i Järvsö

Nu står det klart att cykeldestinationen Järvsö etablerat ännu en disciplin i det redan stora cykelutbudet när ideella Järvsö Bergscykelklubb i dagarna öppnade sin nybyggda Dirt arena.

Dirt jumping är en spektakulär disciplin inom cyklingen som till stor del består av akrobatiska trick och i den nybyggda arenan är det fokus på kvalitetsbyggda hopp där åkaren själv väljer linje, och därmed svårighetsgrad utefter ambitionsnivå.

Strax nedanför Järvsö Bergscykel Park växer den nya arenan fram i den vackra björkskogen och den ideella Järvsö Bergscykelklubb låter hälsa att den nya arenan är framtagen tack vare generösa samarbeten med lokala företag så som Järvsö Bergscykel Park, Cykla Järvsö och åkeriet Skästrapöjkan. I dagsläget är en grön och blå linje färdigställd medan en röd och en svart är under byggnation med målsättning att öppna så snart som möjligt.

Tidigare initiativ och projekt från Järvsö Bergscykelklubb såsom de två populära pump tracks och Skills Park nyttjas flitigt av både lokalbor och besökare. Nu hoppas klubben att den nyetablerade arenan ska nyttjas detsamma för att värna om den lokala cykelkulturen och gemenskapen inom sporten.

Ett perfekt komplement

Tillsammans med en av Europas bästa bike parks för liftburen downhill i Järvsö Bergscykel Park, miltals av kvalitetsbyggda mtb-leder för cross country av Cykla Järvsö, ovan nämnda pump tracks och många njutbara mil av lätt tillgängliga landsvägar, för både gravel och racer, kompletterar Dirt arenan Järvsö till Sveriges mest kompletta cykeldestination.