Pär Johansson blir krögare på Bergshotellet

Pär Johansson blir krögare på Bergshotellet

Passion, massor av energi och omåttlig kärlek till äkta mat och fina råvaror har tagit Pär Johansson från Hälsingland, via stjärnkrogar i Paris, Oslo och Stockholm, tillbaka till Hälsingland. För åtta år sedan startade han och hans hustru Helena Växbo krog, som idag finns med i den prestigefyllda White Guide. De driver även Bollnäs Kulturkrog sedan ett år tillbaka.

– Nu lägger jag hela min själ i Bergshotellet och Bergskrogen. Det är mycket som ska vara på plats när vi öppnar och jag lämnar inget åt slumpen. Att hitta rätt medarbetare är det viktigaste för mig just nu, men allt från livsmedels- och alkoholtillstånd, till betallösningar och kassasystem ska vara på plats i god tid innan sommaren, säger Pär.

Fransk-italienskt möter Hälsingland

Lokala och ekologiska råvaror är viktiga för Pär, liksom enkla, rena smaker. De franska och italienska köken ger stark inspiration, liksom det bästa från den svenska matkonsten. Bergshotellets gäster kan alltid räkna med att få en matupplevelse de sent ska glömma, men Pär nöjer sig inte med det.

– Genuin och äkta mat som är lagad från grunden, i kombination med hårt arbete och stark passion hos alla som jobbar här kommer att göra Bergskrogen till ett gastronomiskt flaggskepp med gäster från hela Sverige, säger han bestämt.

För Anders Bucht, som är VD på Bergshotellet, var valet av krögare en av de viktigaste pusselbitarna.

– Pärs kompetens, erfarenhet och glöd är precis vad jag ville ha på Bergshotellet. Jag är otroligt glad över att vi ska jobba ihop. Hotellet och krogen kommer att bli något alldeles extra som många längtar till redan nu. Vi kommer att dra mycket folk till Järvsö vilket gynnar hela bygden, säger han.

Pär börjar jobba med Bergskrogen idag, den 21 januari 2015.

Läs mer på www.bergshotellet.se/bergskrogen eller kontakta:

Anders Bucht, VD, Järvsö Bergshotell AB,

Telefon: 070 556 98 91 | anders@bergshotellet.se

Bergshotellet byggs på Öjebergets sydsida i Järvsö och öppnar sina portar sensommaren 2015. Hotellet blir Järvsös första ski-in, ski-out- och bike-in, bike-out-hotell med närhet till Järvzoo, skidbacken, cykelparken och med gångavstånd till byn. Här möts genomtänkt och exklusiv design med atmosfär och omtanke i rymliga familjerum med plats för 250 gäster och en vackert ljus restaurang med hisnande utsikt över berget. Till Järvsö tar du dig enkelt med bil, buss eller tåg på några timmar från stora delar av Mellansverige. Med bil tar det tre timmar från Stockholm och tåget stannar varje dag mitt i byn.