JCDecaux´s logga i form av ärtskott

JCDecaux redovisar nu klimatavtryck per reklamkampanj

Idag lanserar JCDecaux Sverige en klimatberäkning som ger reklamköparna full insyn i hur mycket koldioxidutsläpp deras kampanj har genererat. JCDecaux bekostar klimatkompenseringen för samtliga kunder vilket gör alla reklamkampanjer klimatneutrala.

- Vi är stolta över att kunna garantera samtliga våra kunder att ett köp hos oss alltid är 100 procent klimatneutralt. Att redovisa utsläppen per kampanj går helt i linje med vår ställning att alltid vara helt transparenta ut mot kund. Man ska veta vad man köper och vilken påverkan det har på miljön och man ska känna sig trygg med att alla avtryck kompenseras, säger Magnus Heljeberg, VD på JCDecaux.

Klimatredovisningen är gjord enligt GHG-protokollet och framtagen i samarbete med ClimatePartner som är ett av de större globala företagen som beräknar företags klimatavtryck. De hjälper även till med klimatkompenseringen genom olika projekt som är märkta med Gold standard, en kvalitetsmärkning som bland annat WWF står bakom. Klimatberäkningen redovisar koldioxidutsläpp per reklamskyltsenhet som ser olika ut beroende på skyltens format och om den är digital eller analog. En stor mängd parametrar finns med i beräkningen, exempelvis tryck och frakt av affischer, transporter ut till skyltarna, el och belysning under kampanjens gång, el för trycket av affischerna, pappersförbrukning, affischering, avfallshantering, datakapacitet och administration.

Helena Westin, ordförande för KOMM, hoppas att fler mediebolag ska följa JCDecaux´s initiativ.

- All förändring börjar med kunskap. Att JCDecaux nu hjälper till så att vi faktiskt kan räkna fram klimatavtrycket för en mediekanal är en mycket bra början och ett av flera inspirerande initiativ. Att JCDecaux dessutom kompenserar för det avtryck kampanjen faktiskt orsakar är berömvärt! Jag hoppas att fler medier följer efter så att vi som bransch kan vara en konstruktiv del av lösningen på vår tids största utmaning. Tänk den dag då vi kan skapa en mediemix där vi vet klimatavtrycket och kan använda koldioxidavtrycks-fakta som en del av beslutsunderlaget!

- Klimatredovisningen finns tillgänglig för alla på vår hemsida, www.jcdecaux/hallbarhet.se. Vi hoppas nu att fler medier ska agera lika transparent som vi gör i den här viktiga frågan så att kunderna får vetskap om hur mycket deras kampanjer genererar i utsläpp och i nästa steg att man också börjar kompensera för sina kunder. På detta sätt tar hela mediebranschen ett stort och viktigt kliv i att bidra positivt i miljöfrågan, säger Magnus Heljeberg.

Alla kunder får en personlig qr-kod vid köpet av en kampanj och denna går till en kampanjsida hos ClimatePartner. Där redovisas klimatavtrycket för den köpta kampanjen.

Se exempelräkning för Eurosize riks, JCDecaux´s största serie, här:
      www.climatepartner.com/18023-2202-1007 eller följ qr-koden:

JCDecaux är sedan 2012 ett klimatneutralt företag (genom klimatkompensation) och jobbar miljömedvetet i allt från transporter till grön el och utveckling av miljösmarta produkter som kommer till gagn för allmänheten. Sedan år 2014 har bolaget minskat sitt totala klimatavtryck med 70 procent. Från och med 1 mars blir även alla kunders köp 100 procent klimatneutrala genom klimatkompensering som JCDecaux står för. Klimatavtrycken redovisas per serie.

- JCDecaux Sverige har inspirerats av företagsnätverket Hagainitiativet och har som mål att halvera vårt klimatavtryck till 2030 från 2020-års nivå. Vi uppmanar hela branschen att följa detta initiativ och sätta konkreta mål. Transparens i den gröna omställningen är för oss självklart och första steget är nu att öppet redovisa klimatavtryck per kampanj, säger Magnus Heljeberg.

För mer information om klimatredovisningen, vänligen besök www.jcdecaux.se/hallbarhet