Argentum vidareutvecklar på plattform från Jeeves

(JEEV) Jeeves har kommit överens med Argentum AB om att de med Jeeves Enterprise tekniska plattform som bas ska vidareutveckla en helt ny produktserie riktad mot en ny målgrupp - större industrier med behov av datafångst från och styrning av produktionssystem. Jeeves Enterprise är ett affärssystem med öppen flerskiktsarkitektur, baserad på makrospråk i en tunn klient. Detta gör Jeeves Enterprise till ett öppet system, som är byggt för att enkelt kunna förändras efter behov. På denna teknologiska bastrygghet har industrikoncernen ABB utvecklat ett produktionssystem med realtidskoppling till automation. Rättigheterna till denna utveckling har förvärvats av konsult- och utvecklingsbolaget Argentum som därifrån nu utvecklat sin nästkommande lösning – fabriksplattformen FCC. (Full Control Concept), som alltså är baserad på Jeeves Enterprise, är främst till för lösningar inom produktion, logistik, kvalitet och miljö. Målet med samarbetet är att via den nya produktserien nå större företag inom tillverkningsindustrin, en målgrupp som tidigare enbart i begränsad utsträckning har använt sig av Jeeves Enterprise. Argentum har varit partner till Jeeves Information Systems sedan 1995 och har en stor erfarenhet av att implementera Jeeves Enterprise hos kunder. Denna erfarenhet har även inneburit att man har fått stor kunskap i Jeeves Enterprise teknologi. - Systemet är så öppet och flexibelt att det passar utmärkt som plattform för fler lösningar än de som traditionellt ligger inom ramen för affärssystem, säger Mikael Lindgren, Verkställande Direktör vid Argentum. Avtalet mellan Jeeves Information Systems och Argentum innebär att Argentum får rättigheten att sälja Jeeves Enterprise som produktionsstyrsystem under namnet FCC. - Att Jeeves Enterprise ynglar av sig till andra områden än vad systemet var tänkt från början visar att systemet har en styrka och flexibilitet i sin teknologiska plattform som få andra affärssystemsleverantörers lösningar kan visa upp, säger Nicolas Ehrling vid Jeeves Information Systems. Argentum kommer att licensförsälja FCC till den riktade målgruppen. Lansering av Fabriksplattformen FCC planeras senare i vår av Argentum. För mer information, vänligen kontakta, Nicolas Ehrling Verkställande Direktör Jeeves Information Systems Tel: 0704-80 60 70 E-post: nicolas.ehrling@jeeves.se Mikael Lindgren Verkställande Direktör, Argentum AB Tel: 0706-45 49 91 E-post: mikael.lindgren@argentum.se Fakta om Jeeves Information Systems Jeeves Information Systems AB utvecklar affärssystem för företag inom tillverkning, handel, service- och tjänstesektorerna. Företaget är fokuserat på produktutveckling medan försäljning sker genom dotterbolag, partners och återförsäljare. Koncernen samarbetar med bortåt 60 partners globalt och i Sverige finns partners representerade på ett tjugotal orter. Företagets huvudprodukter är Jeeves Enterprise och Garp, som sammantaget finns installerade på mer än 3 000 företag. Den nuvarande verksamheten startade 1992 och sedan 1999 är företaget noterat på Stockholms Fondbörs O-lista. Mer information finns på: www.jeeves.se Fakta om Argentum AB Argentum är ett kunskapsföretag som erbjuder kompletta lösningar inom IT. Företagets effektiviserar sina kunders affärsprocesser med hjälp av modern IT-teknik: Från management till teknik, från konsulting till förvaltning. Argentums kunder finns framför allt inom industri, miljö och offentlig service. Idag har Argentum ett hundratal kvalificerade konsulter anställda. Huvudkontoret finns i Skellefteå och övriga kontor i Sundsvall, Stockholm, Malmö, Norrköping och Jönköping. Mer information finns på www.argentum.se

Ahwen Sheikh

Presskontakt Head of Marketing Sverige