MAX Burger inför hållbar rekrytering – nytt samarbete med JobAgent

Att hamburgerkedjan från Gällivare skulle vara först ut med digitala orderskärmar var det inte många som kunnat ana, men gång på gång överträffar norrländska MAX Burgers sig själva och det står tydligt att kedjan är i framkant när det gäller teknisk utveckling. Nu är det dags för nästa steg och MAX beskriver stolt hur de introducerat machine learning i sina rekryteringsprocesser. Med hjälp av tech startupen JobAgent kommer deras kandidater nu alltid ha dörren öppen för en framgångsrik karriär.

Smart teknik förbättrar MAX rekryteringsprocess

“Tack för din ansökan. Vi har valt att gå vidare med en annan sökande, men vi sparar gärna dina uppgifter inför framtiden.”

Ett kort och opersonligt svar till någon som lagt ned både mycket tid och stora förhoppningar om en positiv framtid. Alla har vi stått där och alla har vi blivit lika ledsna och besvikna. Att söka jobb är långt ifrån en bagatell och alltför ofta leder det till en repetitiv process där CV:n, personliga brev och personlighetstester skrivs och skickas om och om igen. Charlotte Zetterlund, personalchef på restaurangkedjan MAX, har fått nog av detta destruktiva tillvägagångssätt.

“Först och främst är det oerhört påfrestande för kandidaten och för det andra leder det till en negativ sista kontakt med oss, vilket känns oerhört tråkigt. Ofta är det inte något kandidaten gjort dålig eller saknar, det handlar bara om att vi får in så otroligt många ansökningar att vi inte kan tacka ja till alla” beskriver Charlotte Zetterlund.

Idén om att slippa stänga kandidatens karriärsdörr och istället öppna ett spektrum av nya karriärsdörrar var därför något Charlotte Zetterlund gick igång på. Med över 20 år inom HR- och personalbranschen är hon positiv till nya idéer och tror att smart teknik kan vara en bra motor till positiva förändringar. Så när Björn Elowson, VD på JobAgent, kontaktade henne dröjde det inte länge innan samarbetet mellan de två företagen var i full gång.

“Upplägget var nästan barnsligt enkelt, men effekten är enorm! Istället för att kandidaterna får ett kort nej får de nu möjlighet att slussas direkt in i JobAgents plattform och får där en mängd andra jobb presenterade för sig. Jobb som passar just deras profil.” berättar Charlotte Zetterlund.

Upplägget var nästan barnsligt enkelt, men effekten är enorm!

Nejtackade kandidater erbjuds att registrera sig på JobAgent

Samarbetet som Charlotte Zetterlund beskriver innebär att kandidater som inte får anställning på MAX erbjuds att registreras på JobAgent, en plattform som fungerar på motsatt sätt jämfört med vad vi är vana vid i rekryteringsbranschen. På JobAgent är det nämligen kandidaten som är i centrum, så istället för att kandidaten ska bläddra mellan jobbannonser är det jobbet som letar upp kandidaten. Detta görs med hjälp av smart machine learning baserat på kandidatens personlighet, drivkrafter och förmågor. Upplägget kan låta väl optimistiskt och näst intill overkligt men Björn Elowson förklarar hur det är möjligt.

“När kandidaten kommer till JobAgent får denne skapa sin egen TalentAd, vilken går att likna med ett CV men som även inkluderar kandidatens drivkrafter, skills och personliga styrkor. Genom våra algoritmer matchas sedan kandidaten med alla de jobb som finns i vår databas och där dessa förmågor efterfrågas. På så sätt får kandidaten även en chans att komma in i helt nya branscher vilket ofta är ett moment 22 när man söker jobb med ett vanligt CV.” förklarar Björn Elowson.

JobAgents plattform bygger alltså på certifierade personlighetstester och AI, alla kandidater hålls dessutom anonyma för att minska risken för diskriminering. Utöver fördelarna för kandidaten underlättar plattformen även för arbetsgivare och rekryterare. I och med att allt sker automatiskt och då alla kandidater har samma utformning av sina TalentAds slipper rekryterare komplettera med fler uppgifter. Dessutom kan rekryteraren enkelt väga kandidater mot varandra utan att lägga in personliga värderingar. Detta är något som Charlotte Zetterlund ser positivt på.

“När jag kom in på MAX för snart fem år sedan började jag direkt att sätta upp ett helt nytt rekryteringssystem. Jag insåg hur absurt det var att våra kandidater skulle skicka in CV:n med meriter när majoriteten av dem precis gått ut skolan, de kunde ju omöjligt ha några erfarenheter att skriva dit. Dessutom tog det oerhört mycket jobb för restaurangcheferna att granska alla dessa CV:n. Det nya systemet bygger istället på att vi vill ‘lära känna’ kandidaten genom videos och tester. Detta har funkat superbra och jag kan verkligen se likheter med det upplägg som JobAgent skapar” berättar Charlotte Zetterlund.

Samarbetet mellan JobAgent och MAX

Samarbetet mellan MAX och JobAgent kommer till en början kretsa kring att ta vara på kandidater som redan sökt jobb och fått ett nej, men båda parter ser positivt på att i framtiden utveckla samarbetet till att även innefatta starten på rekryteringsprocessen. Björn Elowson beskriver att det från JobAgents perspektiv känns oerhört bra att starta detta samarbete och ser fram emot att få bidra till en positiv ‘outboarding’ hos MAX. Han menar att Charlotte Zetterlund lyckats skapa något unikt på MAX och att det är härligt att se hur de båda drivs av samma målbild.

“Hela tanken med att vi ska skicka in CV:n för att beskriva vad vi tidigare gjort är väldigt förlegad. För att kunna trivas på en arbetsplats och göra bra ifrån sig handlar det snarare om att beskriva vart man vill och vad man är duktig på. Det är just de delarna som både vi och MAX vill fånga upp” förklarar Björn Elowson.

Under tider av corona har trycket på ansökningar hos MAX blivit allt större och Charlotte Zetterlund förklarar hur samarbetet med JobAgent på så sätt kom precis vid rätt tillfälle och att det förhoppningsvis kommer inge ett större hopp hos unga som är mitt i jobbsökande.

“Bara för att man inte får en anställning på MAX nu betyder det inte att man inte kan få ett annat spännande jobb. Dessutom ökar chanserna att våra vägar korsas på nytt om kandidaterna registrerar sig på JobAgent, vilket känns superbra! Jag ser fram emot se hur responsen från kandidaterna blir.” avslutar Charlotte Zetterlund.