Årets Mentor i Jönköpings län för blivande företagare utsedd!

Fotografen Kjell Israelsson har utsett till Årets Mentor i Jönköpings län i kategorin blivande företagare av NyföretagarCentrum Vetlanda. I sitt företag Reklambild arbetar han främst med reklamfotografering för industrin.

Han har nominerats av sin adept Ann-Louise Danielsson som planerar att börja med försäljning över nätet av bl.a. smycken och presentförpackningar samt satsa på återvinning av glas metall, trä och papper. Kjell Israelsson är nu även finalist till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige som utses den 5 oktober.
- Han pekar på vad jag ska tänka på och varnar mig för vilka fallgropar en nyföretagare kan ramla i, säger Ann-Louise Danielsson.

En mentor är ett viktigt komplement till rådgivning
Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum, som på uppdrag av Näringsdepartementet tillsammans med Almi Företagspartner driver programmet för mentorskap. Almi vänder sig till befintliga företag dvs. de som inte är äldre än tre år och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer dvs. de som är i startfas.
- Rådgivning är grundläggande för ett lyckat nyföretagande och en mentor är ett mycket viktigt och ibland avgörande komplement, säger AnnKatrin Karlberg, projektledare hos NyföretagarCentrum Vetlanda.

Jag kan inte önska mig en bättre mentor
Årets mentor för blivande företagare är alltså Vetlandafotografen Kjell Israelsson, som är inriktad på industrifotografering och reklamfoto.
- Jag känner mig peppad av min mentor och han ger mig många tips om fotografering för min hemsida. Han finns där när jag behöver hjälp och jag känner att jag kan ringa när som helst. Jag kan inte önska mig en bättre mentor, säger hans adept Ann-Louise Danielsson.

Om Mentor Eget Företag
Näringsdepartementet har givit ALMI Företagspartner och NyföretagarCentrum i gemensamt uppdrag att skapa ett rikstäckande program för mentorskap i komplement till ordinarie rådgivning. Programmet Mentor Eget Företag finansieras av Näringsdepartementet och regionala ägare och ska öka möjligheterna för blivande och befintliga småföretagare att starta och utveckla lönsamma företag. Programmet innebär en förstärkning och ett komplement till den rådgivning som ALMI och NyföretagarCentrum redan ger. Det övergripande målet är att sprida mentorprogrammet till nyföretagare i hela Sverige. Blivande och befintliga entreprenörer kan genom programmet kostnadsfritt få tillgång till en mentor under ett år. Det blir på så vis lättare att komma igång med företagandet och det går snabbare att nå lönsamhet och framgång.

Mer information? Gå in på www.mentoregetforetag.se eller kontakta:
AnnKatrin Karlberg, NyföretagarCentrum Vetlanda, mobil 070 535 80 14
Josefin Hildinge, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige,
mobil 070 954 35 15, e-post josefin.hildinge@nyforetagarcentrum.se

• driva företag
  • entreprenörskap
  • företag
  • företagande
  • mentorskap
  • näringsliv
  • rådgivning

• Jönköping

NyföretagarCentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2010 gav NyföretagarCentrum 22 600 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 10 600 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.