Årets Mentorer 2008 utsedda i Örebro län!

Bengt Fredäng och Ingemar Fredriksson är bäst i Örebro län på att stötta nya företagare. De har båda ställt upp ideellt som mentorer under ett år. Nu går de vidare som finalister i den nationella tävlingen Årets Mentor, som avgörs i Stockholm den 23 oktober.

En bra mentor är en förebild, som bjuder på kunskaper och kontakter som ger nyföretagare större chans att lyckas. Med mentorn som bollplank och stöd kan vägen till ett lönsamt företag bli både rakare och roligare. Det kräver både tid och engagemang.

Mentor Eget Företag drivs gemensamt av Jobs and Society NyföretagarCentrum och Almi Företagspartner, med stöd av Nutek. Programmet pågår under ett år och är kostnadsfritt för deltagarna. Jobs and Society NyföretagarCentrum riktar sig till nyföretagare medan Almi vänder sig till etablerade nyföretagare. Mentorerna ställer upp ideellt. Sedan starten 2006 har cirka 1 500 par över hela landet fullföljt programmet. Det gör Sverige till ett av världens bästa länder på ideellt mentorskap.

Mentor till en nybliven företagare från Almi Örebro län
Bengt Fredäng, företaget Konforza har nominerats till Årets Mentor av sin adept
Ulrika Å Jondelius, företaget Inforum Media i Örebro AB.

Mentor till en blivande företagare från NyföretagarCentrum, Karlskoga-Degerfors.
Ingemar Fredriksson, företaget KPV Teknik AB i Karlskoga har nominerats till Årets Mentor av sin adept Fredrik Persson, Weldcut AB. i Karlskoga.

Som nominerade i Örebro län är Bengt Fredäng och Ingemar Fredriksson nu direkt kvalificerade till den nationella tävlingen Årets Mentor 2008. En jury utser två nationella vinnare, som hjälpt och stöttat en blivande företagare respektive en etablerad nyföretagare.

Vinnarna kommer att koras den 23 oktober kl 12.00 under "Mentordagen" på Mässan Eget Företag på Stockholmsmässan.

Läs mer om programmet på www.mentoregetforetag.se

Almi
För ytterligare information om Almi kan du kontakta Ann-Sofie Olsson, Mentoransvarig på Almi Örebro, mobil 070-333 48 05 eller e-post ann-sofie.olsson@almi.
Kontaktperson centralt Almi, projektledare, Jimmy Wikholm mobil 070-574 69 40 och e-post jimmy.wikholm@almi.se.

NyföretagarCentrum, Karlskoga-Degerfors
För ytterligare information från NyföretagarCentrum kontakta Nils-Olof Gunnarsson, mobil 070-206 29 00, e-post karlskoga@nyforetagarcentrum.se
Kontaktperson centralt Jobs and Society NyföretagarCentrum, projektledare, Ewa Bruce mobil 070-397 39 49 e-post ewa.bruce@jobs-society.se

• Örebro