Almedalen 2009: Nya företag - möjlighet i kristider

Under tisdagen den 30 juni genomfördes Jobs and Society NyföretagarCentrums seminarium om nyföretagande i Almedalen. Seminariet kretsade kring vilka möjligheter den ekonomiska krisen kan ge till ökat nyföretagande och hur nödvändigt ny- och småföretagandet är för Sveriges välfärd.

Seminariet var välfyllt och flera av paneldeltagarna, däribland IF Metalls f.d. ordförande Göran Johnsson, hyllade NyföretagarCentrums verksamhet och betonade hur viktig den är för såväl alla de tusentals personer som har livskraftiga affärsidéer som för landet i stort.

Medverkande:
Anita Du Rietz, Forskare, fi l.dr. ekon.lic
Annika Bränström, GD Bolagsverket
Björn Ljung, Affärsutvecklingschef samhällskontakter, Praktikertjänst
Hälso- och sjukvård
Catrin Mattsson, Politisk sakkunnig, Näringsdepartementet
Christina Almtun, chef Allianser Företag Norden, If Skadeförsäkringar AB
Göran Johnsson, fd ordf. IF Metall
Harry Goldman, Verkställande ledamot Jobs and Society NyföretagarCentrum
Lennart Axelsson, tf VD Farmacevtföretagarna
Mats Eliasson, Dir Drift, Samhall AB

Debattledare:
Olle Wästberg, GD Svenska Institutet

Seminariet inleddes av Jan-Olov Ericksson, Ordf. Jobs and Society NyföretagarCentrum.

Vill du veta mer om Jobs and Society NyföretagarCentrums deltagande i Almedalen, kontakta Harry Goldman, 08-14 44 00, harry.goldman@jobs-society.se.

______________________________________________________________
Jobs and Society NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. NyföretagarCentrum ger varje år närmare 15 000 personer individuell, kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Nära två tredjedelar av dem startar företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. www.nyforetagarcentrum.se