Nyföretagarbarometern: Kraftig ras för nyföretagandet i juni

Efter fem månaders uppgång föll nyföretagandet kraftigt -24,5 procent under juni visar ny statistik från Nyföretagarbarometern som publiceras av NyföretagarCentrum. Under årets första sex månader har nyföretagandet trots raset i juni ökat med 3,1 procent. Totalt har 34 052 företag nyregistrerats på Bolagsverket jämfört med 33 029 under samma period 2018.

– Trots nedgången för juni visar första halvåret en ökning för nyföretagandet med 3,1 procent, det är glädjande säger, Mats Evergren, marknadschef, NyföretagarCentrum. Vårt budskap är enkelt; Sverige behöver fler nya företag och företagare. De står för framtidens jobb och utveckling.

Antal nyregistrerade företag under juni

Företagsform 2019 2018 Förändring
Aktiebolag 2 700 3 474 -22,3%
Enskild firma 828 1 213 -31,7%
Handelsbolag 168 225 -25,3%
Kommanditbolag 39 37 +5,4%
Totalt 3 735 4 949 -24,5%

Antal nyregistrerade företag under första halvåret

2019 2018 Förändring
34 052 33 029 +3,1%

Ange källa: Nyföretagarbaromtern

Nyföretagarbaromtern presenterar regelbundet statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag. Den publiceras av NyföretagarCentrum i samarbete med Bolagsverket. Första Nyföretagarbaromtern släpptes redan 1991.