Söderhamn får södra Hälsinglands första NyföretagarCentrum-kontor

NyföretagarCentrum Hälsingland öppnade på torsdagen sitt första rådgivningskontor i södra Hälsingland. Kontoret ligger i gamla järnvägsstationen och är bemannat med en erfaren, lokalt känd företagare, Göran Nyström, som ger kostnadsfri och konfidentiell rådgivning. Han grundade Electrosystem för 25 år sedan, som han sålde i början av året, för att nu ägna sig åt bland annat företagarrådgivning.

- Nyföretagarrådgivning ligger mig varmt om hjärtat. Det blir roligt att kunna bidra till företagsutvecklingen i Söderhamn genom NyföretagarCentrum Hälsinglands lokala verksamhet, säger Göran Nyström.

Invigningstalare i Söderhamn var Jan-Olov Ericksson, ordförande för moderorganisationen Svenska Jobs and Society NyföretagarCentrum. Han berättade att NyföretagarCentrum är störst i Sverige på rådgivning till blivande och nya företagare och att organisationen "ligger hästlängder före andra aktörer i kostnadseffektiv rådgivning".

- Grundidén med NyföretagarCentrum är lokal närhet och näringslivsfinansiering, underströk han i sitt tal.

NyföretagarCentrum Hälsinglands ordförande Ulf Mickelsson presenterade de två andra rådgivare som organisationen har kontrakt med: Karin Berglöf-Danielsson och Birgitta Esbjörnsson.

I oktober öppnade NyföretagarCentrum kontor i Hudiksvall. Projektledare för att etablera NyföretagarCentrum Hälsingland, Jörgen Bengtson, berättade om framtidsplanerna.

- Under vintern och våren kommer NyföretagarCentrum Hälsingland att öppna lokalkontor med lokalt förankrade rådgivare i Ljusdal, Edsbyn, Bollnäs och Bergsjö, berättade han.

NyföretagarCentrum Hälsinglands rådgivare är själva egen- eller småföretagare med "företagandet i blodet".

- NyföretagarCentrums framgång är att rådgivningen är "från företagare till blivande företagare", att rådgivarna har lokal förankring och att det finns ett nätverk av företagare, entreprenörer och andra företagsengagerade personer runt ett lokalt NyföretagarCentrum, säger Jörgen Bengtson.

Jörgen Bengtson, projektledare för NyföretagarCentrum Hälsingland
Tel: 0706-60 55 60, e-post jorgen.bengtson@jobs-society.se

Göran Nyström, rådgivare NyföretagarCentrum Hälsinglands lokalkontor Söderhamn
Tel: 070-517 33 01, e-post goran.nystrom@devpart.se

NyföretagarCentrum Hälsingland, H-huset, Håstaholmen, 824 80 Hudiksvall
Tel: 0650-55 66 44, e-post: halsingland@nyforetagarcentrum.se, webb: www.nyforetagarcentrum.se

- - - - - - - - - - - -
NyföretagarCentrum ger sedan 1985 kostnadsfri rådgivning till den som vill starta eget företag. Rådgivningen täcker närmare 200 kommuner och omfattar cirka 14 000 personer per år. Bakom organisationen står stiftelsen Svenska Jobs and Society, som arbetar för fler nya, livskraftiga företag. Jobs and Society arrangerar även mässan Eget Företag och Nyföretagarveckan, driver programmet Mentor Eget Företag, projektet Förändringskraft och nätverket CSR Sweden, publicerar Nyföretagarbarometern och tidningen Allt om Eget Företag samt erbjuder omställningslösningar för näringsliv och offentlig sektor. Jobs and Society och lokala NyföretagarCentrum finansieras av cirka 2 300 samarbetspartner. Två tredjedelar av finansieringen kommer från enskilda företag, som också bidrar med ett unikt nätverk.

Kontaktuppgifter:
Skeppsbron 22, 111 30 Stockholm | tel 08-14 44 00 | e-post jobs@jobs-society.se | webb www.nyforetagarcentrum.se

• rådgivning
  • företag