Lägesrapport Chablis 2008 och 2009

Förra veckan fick vi tillfälle att göra en djupdykning i Chablis från årgång 2008 och även smaka de första proverna på 2009. Jean-Marc Brocard och Julien Brocard radade upp ett trettiotal av sina viner från 2008 och vilken uppvisning det blev!
Vinerna har nu fått den tid de behöver för att på allvar börja visa sin verkliga kvalitet. Frukten är djup och samtidigt yppig. Mineraltonerna tydliga och avsändaradressen Chablis är tryckt över hela baksidan på försändelsen.
Det som var extra spänannde denna gång var att se utvecklingen som till exempel vinerna från vingårdarna Vau de Vey och Cote de Léchet visade upp. Vingårdar som Brocard tog över för fem år sedan. De bedömde att potentialen var mycket stor men man kunde också konstatera att det slentrianmässiga kemiska jordbruket hade satt sina spår. Efter fem års hårt arbete med en övergång till ekologiskt jordbruk lever nu jorden upp och det avspeglar sig tydligt i vinerna från årgång 2008. De har en djupare dimension, ett bredare fruktspektra och framför allt så är de levande i sin karaktärer. Det ekologiska jordbruket har i detta fall klart visat att det ger kvalitativa resultat!
Vi har precis börjat få hem våra 2008:or i kvalitetsklasserna Chablis 1:er cru. Håll utkik efter dem i någon av de få välsorterade Systembolagsbutikerna eller beställ hem dem till din butik.

Men ett verkligt tips: rusa till affären och hamstra Bourgogne Kimmeridgien 2008 (artikel 5521) innan den tar slut. För ytterst rimliga 99:- per butelj får Du ett vin som inte heter Chablis eftersom vingården ligger precis utanför gränsen men som har alla de epitet ett stort vin från Chablis skall ha: mineralitet, sval elegant fruktighet och otrolig längd! Det kan avnjutas redan nu men kommer att utvecklas positivt under minst fem år till. Vad annars i världen gör det för 99 kronor...?
Det passar dessutom alldeles ypperligt till den inkokta laxen med citrusmajonnäs som säkert några av er i alla fall kommer att duka fram till Påsk... Jag passar på att önska er alla en mycket Glad sådan och hoppas att ni skall få njuta av vänner, familj och god mat och dryck!
Johan