Ett av USAs mest spännande röda viner

Hirsch San Andreas Fault Pinot Noir är idag ett av USAs mest spännande röda viner. Vingården ligger endast tre kilometer från Stilla havets kust, tre timmar norr om San Francisco på en plats där de flesta ”experter” för bara 20 år sedan inte trodde att det gick att producera vin. Oron var att druvorna inte skulle mogna. David Hirsch litade på sin intuition och planterade sin vingård för över 30 år sedan och har bevisat att bland de mest kvalitativa och eleganta viner kan produceras precis där, längst kusten, på hans egendom som ligger i det som fortfarande kallas ”Extreme Sonoma Coast”. Beviset för det är att kön av druv- och markköpare numer ringlar sig från Hirsch egendom ända ner till San Francisco. En kö vi slipper då vinet lanserades i ytterst liten skala nyligen på Systembolaget. Vill du smaka det världens sommelierer talar om så heter vinet Hirsch San Andreas Fault.

Hirsch San Andreas Fault 2013 Artikelnummer 92904, alk 13 %, 479 kr

Denna typ av vin lanseras i Systembolagets "Tillfälligt Sortiment Exklusivt" (TSE). Sortimentet består av produkter med begränsad tillgänglighet. I butikerna känner man igen exklusivt sortiment som "Små partier". Alla TSE-artiklarna kan också beställas via systembolaget.se