Johan & Nyström Coffee Store öppnar på Helsingfors flygplats

Efter framgångarna för den prisade konceptbutiken på Söder i Stockholm så lanserar Kafferosteriet Johan & Nyström i dagarna ett nytt franchisekoncept för Coffee Stores.

En första kafé/butik som använder sig av konceptet har precis öppnat på Helsingfors flygplats Vaanta i terminal 1.

Konceptet är en förlängning och utveckling av grundkonceptet i Johan & Nyströms konceptbutik på Söder i Stockholm som fått otaliga priser och utmärkelser de senaste åren. Johan & Nyströms Coffee Stores ska ge besökarna en mycket bättre kaffeupplevelse än vad man normalt får på en flygplats.

Johan Damgaard, VD på Johan & Nyström:
-Johan & Nyströms mission är att sprida en bättre kaffekultur, förmedla vårt hantverk och rosta godare, roligare och mer hållbart kaffe. Det är inte ett jobb, det är en livsstil och en passion. Vårt franchisekoncept med fullt fokus på högsta kvalitet och specialkaffe* är ytterligare ett led i att nå ut med vår kafferevolution.

Enheten på Vaanta drivs av HMS Host och kommer under hösten/vintern att följas av öppningar på Arlanda flygplats terminal 2 och 4.

Johan Damgaard:

Vi har skapat ett för flygplatser exklusivt koncept åt franchisetagaren HMS Host.  Johan & Nyström levererar allt från ritningar, driftmanualer, utrustning, utbildning och produkter ur Johan & Nyströms sortiment. Det har varit ett fantastiskt utvecklingsarbete. Franchisetagaren får ett helt färdigt och välfungerande koncept. Vårt varumärke kommer stärkas och får en möjlighet att nå ut till en bredare publik av kaffedrickare, vilket kommer att gynna alla våra redan existerande återförsäljare och kunder.

Johan & Nyströms Coffee Stores har ritats av arkitekt Jon Eliasson med stab.

*Specialkaffe är en kvalitetsbenämning av kaffet. För att få lov att benämnas specialkaffe måste kaffet överstiga 80 på en 100 gradig skala.

Frågor rörande konceptet besvaras av:

Johan Daamgard
VD Johan & Nyström
johan.d@johanochnystrom.se

#johanochnystrom
www.johanochnystrom.se

• Livsstil, mode, fritid

Johan & Nyström grundades av ett gäng liksinnade kaffeentusiaster i november 2004. I den traditionstyngda kaffebranschen är vi alltså fortfarande väldigt unga. Vi vill förändra den svenska kaffekulturen, bryta kaffets anonyma status och förmedla ett äkta hantverk. Och rosta exklusivare, godare, roligare, rättvisare och mer ekologiskt kaffe. Vi förespråkar Direct Trade, vilket innebär att vi har en nära, direkt och långsiktig relation med våra kaffebönder. Ett ärligare sätt att göra affärer där vi försäkrar oss om att våra pengar kommer hela vägen fram till producenten.