Rätt bild i orolig tid

I tider av oro och sårbarhet har bilder en särskilt betydande roll. Inte minst när pandemi och klimatkris pågår samtidigt och informationsflödet är intensivt. Ett flöde som många av oss dessutom förstärker genom att själva söka ännu mer information, stöd och kanske dialog genom digitala kontaktytor.

En bild består i sig själv av ännu fler bilder eller tecken. Beståndsdelar som i sin tur skickar signaler. Karin Sandelin på Kantar Sifo berättar hur du kan använda just teckenlära, eller semiotik, som ett verktyg för att bli mer träffsäker i din kommunikation.

Vi har samlat några relevanta bildteman - med vissa specifika kännetecken - som efterfrågas av väldigt många just nu.

Bilder har en bärande roll i våra snabba informationsflöden. Vi uppfattar dem direkt och omedvetet. Symboliken i bilderna påverkar vår uppfattning av budskapet, vem som står bakom det och varför. De tilltalar oss, skrämmer oss, lugnar eller stressar oss - något som förstås också påverkas av det känslomässiga behovsläge vi befinner oss i. På så vis skapar bilderna också en relation mellan avsändare och mottagare.

Bilder påverkar

I tider av oro, betonar Karin Sandelin, semiotiker på Kantar Sifo, är det viktigare än någonsin att vara medveten om hur ditt budskap förhåller sig till omvärlden: till temat, sammanhanget och samtiden. Vare sig du kommunicerar som myndighet, organisation eller som ett kommersiellt varumärke behöver du vara medveten om att dina bilder förmedlar hur din organisation ser på vad som händer just nu. Bilderna visar vilka värderingar och perspektiv ni står för.

Vill ni kanske mana till aktivitet? I så fall vilken aktivitet? Eller vill ni sprida ett lugn? Väljer ni en problematiserande vinkel eller vill ni peka på lösningar och en tänkbar väg framåt? Möjligheterna är många i ett aktivt och medvetet bildval.

...och visar vad ni står för

Vill ni kanske väcka engagemang? I så fall vilket? Förmodligen handlar det inte bara om att få många klick, utan även ett engagemang som är konstruktivt och går i linje med er värdegrund och budskapets syfte. Bilden indikerar vilket engagemang ni söker.

Bilderna vi möter i våra flöden påverkar vårt mående här och nu, men också hur vi mår långsiktigt och hur vi ser på oss själva och varandra.

Semiotik som verktyg

Bilder kan alltså förstärka budskapet och dess effekt, men i förlängningen också avsändarens trovärdighet, anseende och varumärkesidentitet. Låter det komplext? Med semiotik som verktyg blir allt klarare! Här visar Karin Sandelin med fyra exempel hur bilder förmedlar olika signaler och värderingar. Tänk efter vad som eventuellt går i linje med din plattform, ditt syfte och din organisations, myndighets eller företags budskap?

"Allt blir bra"

Lugnande och betryggande: Med bilder som visar på lugn vardag och stabilitet förmedlar du ett budskap om stillhet och förankring. Den här typen av bilder är fördelaktiga för er som vill visa på vägledande ledarskap och en inlyssnande karaktär som tilltalar behov av långsiktig stabilitet. Här ser vi välbekanta motiv, situationer och miljöer, gärna väl förankrade i både tid och rum – lokalt, klassiskt och naturnära. Färgerna är milda, formerna stadiga och sinnesstämningen harmonisk.

"Vi har koll"

Sofistikerat och självsäkert: Här visar bilderna på förfiningen och elegansen i det lilla och det stora. Den här typen av bilder är fördelaktiga för er som vill visa på mer självsäkert ledarskap och en medveten karaktär, som tilltalar behov av auktoritet och exklusivitet. Här ser vi genomtänkta och iscensatta motiv och miljöer, som ofta också är distanserade från vardagligt stök och imperfektion. Färgerna är svala och gärna kontrasterande, motiven ofta abstraherade och sinnesstämningen behärskad.

"We can do this"

Lättsamt och möjliggörande: Bilder som bär rörliga och optimistiska känslouttryck skapar lätt en direkt möjliggörande karaktär. De är bra för er som vill visa på inspirerande och kreativ handlingskraft, vilket tilltalar behov av inkludering och spontanitet. Här ser vi mycket dynamik i bilderna vilket skapar just rörelsen, känslan av att vi är på väg någonstans mentalt eller fysiskt. Färgerna får gärna vara starka och karaktärerna likaså, med en uppsluppen sinnesstämning.

"Det här är komplext"

Komplext och problematiserande: Här ser vi bilder som visar på livets intrikata strukturer, dramatik och kontraster. Den här typen av bilder kan användas när ni vill visa på fördjupande kunskap och eftertänksamhet, vilket tilltalar behov av logik och kontroll. Bilderna visar på problematisering, endera genom att med blickar indikera mentala processer, eller genom effektfulla motiv där kameran antar en analytisk blick och objekt hanteras som konstverk.