​Apoteket utökar sina hälsotjänster i samarbete med Joint Academy

Artros är en folksjukdom som ungefär 1.000.000 personer i Sverige lider av. Vanligast är smärta i höft och knä. Behandlingen är enligt Socialstyrelsens riktlinjer utbildning och anpassade fysiska övningar i första hand. I samarbete med Joint Academy erbjuder Apoteket sina kunder ett behandlingsprogram som omfattar både diagnos och behandling via Apoteket.se.

- Samarbetet gör behandlingen tillgänglig för fler och dessutom i ett tidigt skede. Ju förr en person påbörjar sin behandling desto bättre förutsättningar har de att bli bra med enkla medel, säger Jakob Dahlberg, VD på eHälso-bolaget Arthro AB som utvecklat behandlingsprogrammet Joint Academy.

Artros är en vanlig ledsjukdom som förväntas öka ännu mer som en följd av exempelvis längre livslängd och ett högre BMI. Men orsaker till att man utvecklar artros kan även vara hårt idrottande, ledskador eller genetik.

- Artros är en folksjukdom som drabbar många. Med Artroskollen blir det enklare att få en diagnos och komma igång med behandlingen. På så sätt kan fler människor med besvär få hjälp till ett liv i hälsa, säger Cecilia Drott, ansvarig för hälsotjänster på Apoteket.

• Sjukdomar

• joint academy