AI-hype eller realitet?

I samband med Jolivs och RISE pågående AI-projekt besökte Johan Regnell, Lise-Lott Holm och Sandra Kleveland AI Business Summit för att ta tempen på dagens AI-klimat.

- AI är hett men ingen hype utan snarare en verklighet som finns runtomkring oss redan nu.

AI har börjat användas mer och mer och förändringarna kan bli lika stora som vid digitaliseringen. Men, viktigt att tala om är att kundens upplevelse fortfarande är det centrala, säger Lise-Lott Holm som är teamledaren på Joliv.

Bild: Lise-Lott Holm, teamledare Joliv

- AI kan behandla stora mängder data och ge bättre prognoser och beslutsunderlag samt även ta beslut om vi tillåter det. När man har självlärande system frigörs tid och människan kan ägna mer tid åt att ge slutkunden en bättre upplevelse. Vi på Joliv har kunder som är skickliga på att planera sin hemtjänst- eller boendeverksamhet med hjälp av Mobil Omsorg och det är i deras jobb som AI måste ta avstamp, menar Lise-Lott.

- Det vi på Joliv siktar på är att AI ska kunna föreslå en optimal planering som människan sedan kan ändra och fastställa efter behov, avslutar Lise-Lott.

Läs gärna mer om vårt AI-projekt med RISE