Förnybar energi ska driva Arla framåt

Förnybar energi ska driva Arla framåt

Det är förnybar energi som är i fokus när Arla i Jönköping och Jönköping Energi fördjupar samarbetet med en ny pelletspanna. Pannan invigdes fredag 21 augusti efter att ha tagits i bruk juni 2015. Under lättsamma former klipptes det band och nya anläggningen visades upp för representanter från båda företagen.

Arbetet med en ny panna startade 2013 och avslutades i våras efter tre månaders byggtid. Arla valde Jönköping Energi som samarbetspartner i projektet efter en förstudie. Jönköping Energi har installerat en pelletspanna på 2 MW med tillhörande ackumulatortank och askhantering. Samarbetet innebär att Jönköping Energi har helhetsansvaret att leverera värmeenergi till Arlas mejeri i Jönköping.

– Vi är otroligt stolta över vårt fördjupade samarbete med Arla. Det här stärker oss som partner i energifrågor, med lokala näringslivet i Jönköping, för att säkra tillväxt och konkurrenskraft, säger Fridolf Eskilsson, vd för Jönköping Energi.

Arla satsar på förnybart

År 2017 har Arla i Jönköping som mål att minst 95 procent av värmeenergin ska komma från förnybara källor. Med nya pannan i drift kommer målet att nås.

– Vi är ett av Europas mest moderna mejerier och vi är glada över att nå vårt miljömål, att ha 95 procent av vårt värmeenergibehov täckt av förnybara energikällor, säger Britt-Marie Ekdahl, Mejerichef Arla Jönköping.