165 miljoner i ökade elkostnader tvingar Lessebo Paper att pausa produktionen

Spotpriset för el i SE4, det elområde Lessebo Paper befinner sig i, snittar idag onsdag på 5,57 kronor per kilowattimme enligt nordiska elbörsen Nord Pool. Onsdagen 31 augusti kommer produktionen på Lessebo Paper att stå still, en direkt följd av de höga elpriserna i södra Sverige. Därefter kommer företaget att ta beslut dag för dag, beroende på elpriserna.

Med de höga elpriserna som presenterades idag, betalar Lessebo Paper mer än 611 000 dagligen för el.

Pappersindustrin är elintensiv och elprisökningarna påverkar inte bara Lessebo Paper, utan kommer med stor sannolikhet påverka flera industrier i södra Sverige.

Elpriserna har sedan hösten 2021 ökat successivt för att nu nå orimliga höjder, och vi kan inte se att prisökningarna väntas avta. Historiskt sett brukar vinterperioden innebära höga elpriser och det faktum att vi redan i augusti har rekordhöga priser är oroväckande. ” säger Jens Olson, VD på Lessebo Paper.

-------------------------------------------------

About Lessebo Paper
Lessebo Paper is one of the world’s most environmentally friendly paper mills. The company is a paper mill that manufactures uncoated graphical premium paper with the highest quality possible.

Ebba Ingvarsson
Communication Manager