Förnyelse av hemmet med årets härligaste kulörer

Förnyelse av hemmet med årets härligaste kulörer

Lansering av Jotun LADY Spring & Summer Collection 2015

Återbruk av inredningsdetaljer ligger i tiden. Vi köper begagnat, får eller ärver – och vi skapar vår egna unika prägel genom att renovera och måla möbler och väggar.

- Det är en tydlig trend på marknaden att vi vill kavla upp ärmarna och göra saker för hand, säger Lisbeth Larsen Global kulörchef på Jotun. Ord som hand crafted, handmade och crafternoons används ofta i trendrapporter från Skandinavien samt resten av världen, påpekar hon.

Människor vill sätta sin egen prägel på sina ägodelar och skapa sin egen historia. Hemmet ska representera oss och det är ett resultat av livet vi har levt.

LADY Spring & Summer 2015 – en uppmaning till återbruk

Det är återbrukstrenderna som har inspirerat Jotun när de nu lanserar LADY Spring & Summer Collection 2015. – Vi tar den medvetna konsumenten på allvar genom att visa hur de kan förnya sitt hem för en billig peng, säger Larsen.

Utvalda kulörer från årets färgkarta har satts samman på ett helt nytt sätt med en tydlig uppmaning till återbruk och renovering. – Den här gången har vi valt att jobba vidare med våra kulörer från senaste färgkartan, säger kulörchefen. Jotun visar hur du kan mixa och match mellan de mjuka och vårliga nyanserna, som harmoniserar med vårens växter. – Vårens kulörer är mjuka, härliga och trygga . Använder du dessa blir det inte fel. Sätt samman dem på ditt egna sätt eller få tips på LADY Inspirationsblogg, uppmanar Larsen.

Slit och släng är ute – HITTA är ”inne”

Som en motvikt till överflödet som vi lever med är människor mycket mer medvetna om att ta tillvara på sina saker än tidigare. De saker som inte används får nya ägare istället för att hamna på soptippen. Återbruk av interiör handlar inte längre bara om att spara pengar utan det handlar om att vara en medveten konsument och bidra till samhället samtidigt som man skapar unika, spännande och vackra hem.

Kök och möbler

Det blir allt vanligare att renovera köket med färg, ny bänkskiva och nya knoppar. Vi vill inte kopiera inredningsmagasinen slaviskt längre, nu plockar vi idéer från olika ställen – vi kombinerar gammalt och nytt – vi köper begagnat och renoverar. Matbord och skåp får nytt liv med ett par färgstrykningar.

Välj rätt färg

För renovering av möbler och träytor rekommenderar Jotun att du använder LADY Supreme Finish. Då får du garanterat ett vackert resultat. LADY Supreme Finish är en modern oljefärg som har lång öppentid. Det gör att du får mer tid på dig vid appliceringen och det ger ett perfekt resultat även på krävande detaljer. Ytan får en jämn och fin finish utan penselränder.

Lek med glansgrader

LADY Supreme Finish finns i fyra glansgrader; matt, silkematt, halvblank och superblank. – Här kan du leka med glansgraderna, säger Lisbeth Larsen. Exempelvis får du ett spännande utseende om du kombinerar matt och superblankt i samma kulör på en möbel. Har du ett furuskåp eller vitrinskåp? Prova att använda en matt färg inne i skåpet och en superblank på utsidan. Det ger ett elegant och spännande utseende, säger kulörchefen.

Säsongens kulörkollektion:

LADY 10579 Complexion

LADY 10580 Soft Skin

LADY 2024 Senses

LADY 2856 Warm Blush

LADY 7555 Soft Mint

LADY 7163 Minty Breeze

LADY 1624 Lätthet

LADY 1973 Antikgrå

LADY 10246 Velvet

LADY 1108 Lotus

Fem tips från Jotuns kulörteam

1. Ska du måla en ojämn panelvägg, eller har köpt en möbel med många ojämnheter? Då är ett bra knep att använda matt färg, då matt färg döljer ojämnheterna.

2. Kombinationer av matt och blankt i samma kulör ger en mer spännande prägel på möbler utan att uttrycket blir för rörigt.

3. Måla en möbler i samma kulör som väggen. Ett vitrinskåp eller en bokhylla kommer till exempel att smälta in i interiören på ett elegant sätt.

4. Vi rekommenderar alltid användning av JOTUN Kvist & Spärrgrundning innan du målar obehandlad panel. Med grundningen isolerar du kvistarna och undviker missfärgningar.

5. För att få bästa resultat på trä och panel är det viktigt att använda en färg som är anpassat för underlaget, som t ex LADY Supreme Finish.

För mer information, kontakta:

Kristina Tunegård, Category Manager Interior, kristina.tunegard@jotun.se, tlf 031-69 63 13

Lisbeth Larsen, Global fargesjef Jotun, lisbeth.larsen@jotun.no

Alla bilder skall krediteras: Jotun/LADY

Foto: Siren Lauvdal. Styling: Jannicke Kråkvik & Alessandro D’Orazio.

Det är till stor hjälp för läsarna om ni använder kulörkoder och kulörnamn på bilderna som publiceras. Vi får många frågor om detta. Kulörkod + namn (t ex LADY 5180 Oslo) bör användas då det finns ett antal kulörer med samma namn, men med totalt olika utseenden, från olika leverantörer.

Jotun är marknadsledande inom dekorativ färg i Skandinavien och en av världens ledande producenter av färg och pulverlackering med 69 företag och 33 produktionsanläggningar på alla kontinenter. Jotun hade år 2014 en total omsättning på NOK 17 542 miljoner, och har mer än 9700 medarbetare. Koncernen är organiserad i fyra olika segment och sju geografiska regioner, den har sitt huvudkontor i Sandefjord, Norge.