JOTUN LADY PRESENTERAR 2023 ÅRS FÄRGER

JOTUN LADY PRESENTERAR 2023 ÅRS FÄRGER

Färgerna som berättar hemmets historier

De färger vi omger oss med spelar en större roll än någonsin. Många av oss har tagit ett steg tillbaka och omvärderat vad som är viktigt i våra liv. Dessutom reflekterar människor runt om i världen kring vilken påverkan de har på miljön.

Jotun LADY:s nya globala färgkarta för 2023 har fått namnet Stories: Color Design by Jotun och representerar en palett av både uttrycksfulla och hoppfulla nyanser. De 21 kulörerna i årets färgkarta är inte trenddrivna utan tidlösa och utvalda för sin positivitet, ärlighet och mångsidighet. På sitt unika sätt blir de alla ett glädjeelement i hemmet.

Färg har en fantastisk kraft att både uttrycka hur vi känner om våra liv och att forma det. Just nu är för många människor en tid för eftertanke och reflektion kring vad vi värdesätter. Färg kan vara ett lysande sätt att uttrycka dessa värderingar och påminna oss om dem, varje dag.

– Lisbeth Larsen, Global Color Manager på Jotun

Av de 21 nyanserna är 9 helt nya för i år. Jotuns dedikerade pigmentlab har i nära samarbete med den globala färgchefen Lisbeth Larsen och hennes team skapat och utvecklat en unik palett som spänner mellan mjuka värmande färger och lugnande gröna eller distinkt röda.

De nya kulörerna har delats in i grupper om sju, för att skapa tre perfekt blandade färgkollektioner. Dessa unika kollektioner fångar olika stämningar och uttryckssätt, vilket gör det möjligt att enkelt kombinera nyanser inom varje kollektion – och på så vis skapa interiörer som berättar historier om hemmet.

Larsen och hennes team observerar alltid stämningar och tankesätt hos människor, städer och samhällen. De tre färgkollektionerna återspeglar en av de viktigaste observationerna och en stark sociokulturell tendens: sökandet efter enkelhetens lugn, naturens tröst och den trygga nostalgin i en vackert kurerad livsstil.

För väldigt många av oss har hemmets roll och vad vi förväntar oss av det förändrats de senaste åren. Tidigare var det en fristad som vi kom hem till och kopplade av i efter jobbet. Men nu tillbringar vi alltmer tid hemma och vi förväntar oss därför mycket mer av hemmet. Det har blivit en plats för både arbete, lek, vila och avkoppling. Jotun LADY:s nya globala färgkarta är ett svar på dessa nya behov och uppmuntrar människor till att låta sina hem spegla det som betyder mest för dem samt inspirerar dem. Att våga ta ett steg tillbaka och skapa från hjärtat.”

– Lisbeth Larsen, Global Color Manager på Jotun

De tre färgkollektionerna är:

1) SERENE PRESENCE
– stillsamma, lugnande färger, mjuka pasteller och helande gröna toner

Denna palett har ett tydligt fokus på minimalism och enkelhet, och har designats för en ren, distraktionsfri livsstil. Kulörerna är mjuka, milda och meditativa, vilket skapar en avskalad spa-liknande atmosfär som hjälper dig att fokusera och hålla uppe koncentrationen.

Hemmet ska vara en plats för helande”, säger Larsen. ”En fristad där sinnet känner sig tillfreds och där själen lyfts. Färg spelar en viktig roll i detta sensoriska landskap och sätter stämningen och skänker oss glädje.”

2) NATURALLY GROUNDED
– varma jordtoner, dämpade gröna, mjuka gula, och apelsintoner

Kulörerna i denna palett sammankopplar oss med den naturliga världen, och hyllar rustika livsstilar, hantverk och ofullkomlighetens skönhet och karaktär. Dessa lugnande landskapsnyanser är idealiska för att ge interiörer en bondgårds-chic estetik – eller för att skapa en touch av landsbygden i hjärtat av staden.

Naturen ger ett naturligt lugnande inflytande”, konstaterar Larsen. ”Även i den mest livliga staden kan vi fortfarande skapa utrymmen som frammanar naturens frid och det rustika livets uppfriskande enkelhet.”

3) CURATED LIVING
– sofistikerade röda toner, naturliga färger i galleristil, blå accenter

En balanserad och utvald kombination av nostalgiska toner och moderna färger. Denna tidlösa palett är perfekt för att odla en konstgalleri-känsla i hemmet. Det är en säker blandning av tradition och modernitet som bidrar till ett sant personligt kreativt uttryck.

Vårt mål med den här paletten var att kanalisera nostalgins komfort, men utan att fastna i det förflutna”, säger Larsen. ”Genom att kombinera några antika inslag med en modern känsla har vi skapat en konstnärlig och sofistikerad färgfamilj.”

Stories: Color Design by Jotun har stylats av den Oslo-baserade kreativa studion Kråkvik & D’Orazio, som samarbetat med Jotun många år. Kråkvik & D’Orazio har gjort varje färgtema sprudlande livfullt.

Färgkartan för 2023 lanseras i augusti genom en specialutställning av alla 21 utvalda färger i Oslo och Stockholm. Färgerna kommer därefter att börja säljas i Skandinavien, Europa, Mellanöstern, Sydostasien och Kina under de efterföljande månaderna. Jotuns Global Color Manager Lisbeth Larsen och hennes team förbereder sig nu för en spännande och händelserik höst med ett program av specialkurerade utställningar. Genom att koppla färger till historierna de berättar, kommer varje utställning att bjuda in besökarna att ta ett kliv in i varje temas värld och utforska färgens sensoriska kraft.

För högupplösta bilder, vänligen besök Grand Relations Pressrum

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Maria Claesson, PR-konsult, Grand Relations, maria@grandrelations.com | +46 76 065 65 45