LADY Pure Color 8546 Local Green

LADY lanserar färgtrenderna för 2020 - En hyllning till färger och inspiration till förändring!

“Att trivas i vardagen är något vi alla önskar. Färger har en stor påverkan och bidrar till effektfulla inslag i våra liv.” – Lisbeth Larsen, Global Colour Manager, Jotun

Jotuns globala kulörchef Lisbeth Larsen och hennes team designar och utvecklar kulörer som skapar olika stämningar och atmosfärer. De 12 nya LADY-kulörerna är inget undantag. Nu lanseras en helt ny färgkarta med en tidsenlig färgpalett besående av 20 vackra LADY-kulörer som reflekterar potential och optimism inför framtiden.

– 2020 representerar ett helt nytt årtionde. Många av längtar då efter lite förändring i livet, att lära oss något nytt eller bara dagdrömma lite mer. Oavsett vilket - ett bra ställe att börja på är i våra egna hem. Det säger Lisbeth Larsen som har lett arbetet med utvecklingen av det nya färgkonceptet.

– När vi ska designa en ny kulör frågar vi oss alltid själva vad vi önskar att kulören ska uttrycka, säger Larsen. För det handlar om mer än en ny färg. Det handlar om en tolkning av tendenser i samhället och vad vi tror kommer att vara viktigt för folk framöver. Detta vill vi stödja med våra färger.

Trendrapporter visar att vi konsumenter blir mer och mer medvetna. Hållbara lösningar framhålls också när det gäller färg samtidigt som det ställs höga krav på kvalitet och estetik.

Den här hösten lanseras en helt ny LADY Wonderwall. Den är mattare och har en vackrare finish men är lika robust. Färgen har unika egenskaper som ger en slitstark och smutsavvisande yta och gör att den tål vardagens bruk. Vad vardagen än innehåller så håller sig väggarna lika matta och vackra.

Färger är effektfulla inslag i våra liv och den nya färgkartan är en inbjudan att utforska effekten av färger. – Olika kulörer påverkar oss på olika sätt, fortsätter Larsen. – Det är härligt att uppleva vad våra kulörer och färger kan göra för ett rum och för människorna som bor där.

Färgkartan som nu lanseras bjuder på 12 helt nya LADY-färger

8546 LOCAL GREEN

En gulaktig grön kulör – frodig, naturlig och jordnära.

11174 CURIOUS MIND

En kalkaktig grågul nyans – dämpad, diskret och elegant.

20144 GROUNDED RED

En gyllene röd färg – varm, jordnära och bränd i uttrycket.

5489 FREE SPIRIT

En grönaktig blå nyans – uppfriskande, levande och sval.

20142 DAYDREAM

En dämpad plommonnyans – varm, behaglig och lyxig

4863 STATEMENT BLUE

En klar och stark blå färg – kraftfull, energisk och sofistikerad.

11173 HUMBLE YELLOW

En ljus och dämpad gul kulör – ödmjuk, diskret och elegant.

11175 ADVENTURE

En bränd orange nyans – behaglig, gyllene och äventyrligt vacker.

20143 LIVELY RED

En gyllene röd kulör – levande, glad och uppmuntrande.

7637 EXHALE

En dämpad mintaktig nyans – avslappnande och sval.

20145 WISDOM

En djup plommonfärg – lugnande, elegant och sofistikerad.

5490 SERENE BLUE

En dämpad blågrön nyans – harmonisk och vacker.

Jotun lägger mycket tid på att utveckla kulörer som blir vackra på stora väggytor.

– Vi designar och utvecklar färger som folk ska leva i, säger Larsen. – Effekten av en färg upplever du först när du har målat den på väggen och verkligen kan ta in vad den tillför rummet. När du målar med LADY kommer du alltid att få ett vackert slutresultat, både vad gäller kulör och finish, försäkrar hon.

Tack vare Jotun Kulörtrygghet vet du att när du väljer Jotuns produkter så blir väggfärgen precis lik kulörprovet som du ser i den nya färgkartan.

Jotun delar med sig av sin kunskap om färger och kulörer i många kanaler. Med en ny färgkarta från LADY, en innehållsrik LADY Inspirationsblogg och Jotun.se, är det lätt att låta sig inspireras till förändring och skapa ett vackert och personligt hem.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

LADY är Skandinaviens ledande aktör inom interiörfärg och har kontinuerligt fokus på utveckling och hög kvalitet – både när det gäller kulörer och färgprodukter. För mer information, kontakta:

För mer information och kontakt:

Nina Klæboe Mørkve Skandinavisk Kulörchef JOTUN

nina.klaeboe.morkve@jotun.no/ telefon: + 47 99 02 22 91

Ida Meyenberg Hall, Marknadschef Sverige

ida.meyenberg.hall@jotun.se / telefon: + 46 727 06 01 10

Du kan ladda ner bilder från färgkollektionen här: https://jotun.billes.se/mediabase

Vi påminner om att genom att ladda ner bilder, godkänner du samtidigt att all användning av Jotuns bildmaterial endast sker i syfte att omtala Jotuns/LADYs kulörer och produkter.

Foton hänvisas till Jotun / LADY

Fotografierna är Jotuns egendom och kan endast användas för att hänvisa till LADY/Jotuns kulörer och produkter, och inte för att illustrera något annat.
Fotograf: Margaret de Lange. Styling: Kråkvik & D'Orazio

Tips:

Det är till stor hjälp för läsarna om man anger färgkoder och kulörnamn på bilderna som publiceras. Vi får många frågor om detta. Färgkod + namn (tex, LADY 8546 Local Green) bör användas då det finns en rad olika kulörer med samma namn från olika leverantörer, och dessa skiljer sig åt väsentligt till utseendet.

Jotun är marknadsledande inom dekorativ färg i Skandinavien och en av världens ledande producenter av färg och pulverlackering med 63 företag och 40 produktionsanläggningar på alla kontinenter. Jotun hade år 2018 en total omsättning på NOK 22 200 miljoner, och har mer än 9800 medarbetare. Koncernen är organiserad i fyra olika segment och sju geografiska regioner, den har sitt huvudkontor i Sandefjord, Norge.