JIBS-studenter mottog stipendier från stiftelse i Jönköping

JIBS-studenter mottog stipendier från stiftelse i Jönköping

Tisdag 24 april mottog fem studenter vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping (JIBS) stipendier från Jönköpings Borgarekassa och Bjuggska fonden. Stipendierna på 25 000 kronor vardera kommer användas till studier utomlands.

Stiftelsen Jönköpings Borgarekassa och Bjuggska Fonden delar sedan 1985 ut stipendier för utbildning och vidareutbildning inom hantverk och handel för studerande boende i Jönköping kommun. Samarbetet mellan stiftelsen och JIBS har pågått sedan 2004 och sedan dess har närmare 3 miljoner kronor delats ut till studenter.

– Vi är glada att få möjlighet att träffa studenterna som mottar stipendierna. Stiftelsen har viktig historisk anknytning till Jönköping och för oss är det särskilt viktigt att koppling finns till handelshögskolan, säger Lennart Gabrielson, ordförande i stiftelsen Jönköpings Borgarekassa och Bjuggska fonden.

Övriga medverkade vid ceremonin var Anders Grahn, kassör och sekreterare i Jönköpings Borgarekassa och Bjuggska fonden, Chantal Côté, Leticia Lövkvist och Einav Peretz Andersson, representanter från JIBS International Office, de fem studenterna samt JIBS vd Johan Roos.

Studenterna Arvid Scheller, Sarah Bohman, Emelie Johansson, Lina Johansson och Fredrik Olsson studerar alla på programmen Civilekonom och International Management på JIBS. Nu till hösten åker de på utbytesstudier med olika destinationer: Chile, Italien, England och Hong Kong.

– Det gläder mig verkligen att våra studenter får stipendier för studier utomlands. Internationell erfarenhet blir viktigare och viktigare på arbetsmarknaden idag och för oss på JIBS är internationalisering en av våra viktigaste grunder, säger Johan Roos, JIBS vd.

Om Jönköpings Borgarekassa och Bjuggska fonden:

Stiftelsen är en sann kulturhistorisk skatt i Jönköping. Jönköpings Borgarekassa och Bjuggska fonden stiftades den 8 januari 1815 av silversmeden Lars Larsson Bjugg och hans maka. I stiftelsens historik kan man läsa om hur Jönköping på den tiden var en liten stad med 2 500 invånare, trähus och kullerstensgator. Stiftelsen skapades som en understödsfond för utdelning till framförallt änkor. Stora europeiska händelser 1815 var slaget vid Waterloo då Napoleon besegrades och Wienkongressen då hela Europas karta ritades om, bland annat med den svensk-norska unionen.

Läs mer om stiftelsen och dess historik http://www.bjuggskafonden.se/

Presskontakter gällande stipendiets utförande på JIBS:
Leticia Lövkvist, leticia.lovkvist@jibs.hj.se, telefon: 036-10 17 12, 072-208 71 11
Chantal Côté, chantal.cote@jibs.hj.se, telefon: 036-10 17 15, 0703-79 17 10

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University