Ny debattklubb på Högskolan i Jönköping

Ny debattklubb på Högskolan i Jönköping

Debattklubbar finns på universitet över hela världen, men av någon anledning har det aldrig varit särskilt populärt i Skandinavien. Det vill den nystartade föreningen Jönköping Debate Union ändra på.

Lukas Charitonovas, som är ordförande för JIBS studentförening, startade klubben i april. Efter några veckor hade klubben samlat drygt tjugo medlemmar, och en annan JIBS-student, Jelena Alexandra Schrader, blev vald till ordförande. Klubben är öppen för alla studenter på Högskolan i Jönköping.

Tillsammans med några av klubbens medlemmar besökte Jelena nyligen Scandinavia Debate Forum i Lund, med deltagare från Sverige, Norge och Danmark.

– Det verkar som att de flesta av de skandinaviska debattklubbarna har problem med att locka inhemska studenter, och det är också svårt att få tjejer att bli medlemmar, konstaterar Jelena. Men klubben på Högskolan i Jönköping har en bra mix av svenska och internationella studenter, och cirka 50 procent kvinnor.

– Debatt är som en sport för alla, där snabbhet, längd och andra fysiska egenskaper inte spelar någon roll. Det är en sport för hjärnan och rösten. Vi debatterar aktuella politiska och etiska frågor, och ibland roliga eller absurda ämnen, säger Jelena.

Klubbens planer för den närmaste framtiden är att hålla öppet hus varje tisdag, där vem som helst kan delta eller bara lyssna på en debatt. Varannan torsdag kommer det att arrangeras en "Debate Academy" för att stärka kunskaperna i juridik, politik och ekonomi – saker som är bra att kunna i vilken debatt som helst. Klubben förbereder sig också för att delta i tävlingar, vilket är det bästa sättet att lära sig. Men samtidigt lägger man inte alltför mycket fokus på att tävla. Många studenter är helt enkelt med för att öva sig på att prata inför publik och bli bättre på engelska.

Alla intresserade är välkomna till Öppet hus varje tisdag och Debate Academy varannan torsdag klockan 17 i rum B2043.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University