Ny forskningschef på JIBS

Paul Nystedt, professor i nationalekonomi, tar över som forskningschef på JIBS.

Paul Nystedt har arbetat på JIBS sedan februari 2014 och var innan dess på Linköpings universitet. Hans forskning rör hälsa, utbildning, arbetsmarknad och investeringar i socialt kapital. Som forskningschef vill han fortsätta att utveckla samarbetet mellan högskolan och näringslivet samt offentlig sektor, men också mellan de olika forskningsområdena på högskolan.

– Akademisk verksamhet baseras på nyfikenhet, oavsett om det gäller utbildning eller forskning. Jag hoppas kunna bidra till en atmosfär där det är högt i tak och nyfikenheten bejakas, säger han.

Eftersom han är uppväxt i Jönköping vurmar han lite extra för den här regionen, och menar att JIBS forskning kring entreprenörskap och förnyelse med en stark lokal förankring är en av orsakerna till att handelshögskolans forskning blivit känd över världen.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University