2,5 miljoner till forskning av skivbromssystem

Professor Niclas Strömberg finansieras med ytterligare 2.5 miljoner kronor av Vinnova. Det är  medel för fortsatt forskning i projektet Termomekanisk Simulering och Optimering av Skivbromssystem. Doktoranden Asim Rashid arbetar i projektet som nu fortsätter till 2015.

Gruppen Simulering & Optimering inom Produktutveckling vid Tekniska Högskolan i Jönköping har utvecklat en unik metod för att simulera friktionsvärme i skivbromsar. Metoden blev nyligen publicerad i European Journal of Mechanics, en erkänd tidskrift inom området. Projektet drivs i samarbete med Volvo Lastvagnar i Göteborg och finansieras av Vinnova. Projektansvarig är Niclas Strömberg, Professor i Maskinkonstruktion, där även doktoranden Asim Rashid deltar.

Niclas säger: - Jag har haft idéerna runt metoden sedan 2002, tack vare samarbetet med Volvo och finansieringen av Vinnova så har jag fått möjlighet att genomföra dessa.

Bakgrunden till projektet är dagens moderna styrsystem som tar bort förarens känsla att inte överhetta bromsarna. Olika typer av inbromsningar med systemen måste därför testas noga. Detta görs väsentligen med fysiska experiment idag. Med metoden utvecklad i Jönköping av Niclas Strömberg och hans doktorander så kan detta genomföras virtuellt i beräkningsdatorer. Simuleringar som tidigare tog veckor kan nu genomföras på några timmar.

Gruppen Simulering & Optimering består av två professorer, en lektor och två doktorander. Gruppens mission är att föra ut simuleringsdriven design till regionens företag, vilket är standard idag hos Sveriges stora företag. Gruppen arbetar även med optimeringsdriven design, nästa generations verktyg för virtuell produktutveckling hos Sveriges företag.

För mer information om projektet kontakta:
Professor Niclas Strömberg
036-10 16 78 eller 0730-744 022