Dags för Nordic Intercultural Communication Conference (NIC)

Dags för Nordic Intercultural Communication Conference (NIC)

Den 22:a upplagan av den internationella konferensen NIC går av stapeln den 26-28 november på Jönköping University. I år diskuteras ämnen som Islamofobi, konflikt och kris i Libanon samt den nya strömmen av flyktingar.

Ett 60-tal forskare från bl.a. Japan, USA, Tyskland, Sydafrika, Island, Libanon, Vitryssland, Danmark och Norge samlas för att under tre dagar diskutera och delta på seminarier under årets tema Education, Risk and Conflict.

Konferensen hålls helt på engelska och i programmet finns i år aktuella ämnen som till exempel: “Intercultural communication, conflict and crisis in Lebanon”, “The new refugee wave and need for language training, communication skills and inclusion”, “Exploring National Images and Stereotypes” samt “A New Approach to the Study of Islamophobia and Islamophobic Hate Crimes”.

Utöver seminarier och workshops kring konferenstemat bjuds deltagarna fredagen den 27 november på fantastisk underhållning i form av ett 30-tal Burundiska trummor och dansare.

Media är välkommen till samtliga programpunkter, kontakta Linda Bergqvist.

Hela konferensprogrammet: http://ju.se/en/collaboration/events-and-conferences/conferences/nic-nordic-intercultural-communication-conference/programme.html

Mer information och kontakt:
Professor Jens Allwood

Allmänna frågor om konferensen:
Linda Bergqvist
linda.bergqvist@ju.se

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 10 000 registrerade studenter, cirka 725 anställda och omsätter 800 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University