Forskarfest 26-27 september

Forskarfest 26-27 september

Den 26-27 september kommer mycket att handla om forskning i Jönköping. Då firas både ForskarFredag och Akademisk högtid med många aktiviteter som även är öppna för allmänheten.

Fredagen den 26 september äger Europas största vetenskapsfest rum i Jönköping. Då är det dags för ForskarFredag, som är en del av vetenskapsfestivalen Researchers’ Night som firas över hela Europa. Jönköping är en av 300 städer där forskare möter allmänheten.

I Jönköping kan man bland annat gå på Science Café och få kaffe med vetenskap därtill. Skolklasser kommer till campusområdet för att ta del av spännande forskning och på kvällen blir det Science After Work med vetenskap och musik på Kulturhuset Spira.

ForskarFredag Jönköping arrangeras av Högskolan i Jönköping, Landstinget Jönköpings län och Regionförbundet, Jönköpings län.

Se hela programmet för ForskarFredag Jönköping på http://forskarfredag.se/jonkopingprogram-forskarfredag-2014

Akademisk högtid

På lördag den 27 september firar Högskolan i Jönköping akademisk högtid då 44 doktorer och 3 hedersdoktorer promoveras. Samtidigt installeras 12 professor.

Under fredagen inbjuds allmänheten till föreläsningar av högskolans nya hedersdoktorer John Elliott, Maureen Kilkenny och Urban Bäckström.

På lördagen håller högskolans nya professorer öppna föreläsningar på Högskolan för lärande och kommunikation kl 9-12. Kl 16 startar ceremonin i Hammarskjöldsalen, Konserthuset, på Elmia i Jönköping. Efter ceremonin finns möjlighet att mingla med installandi, promovendi och övriga gäster. Kl 19 startar middagen för särskilt inbjudna gäster.

Mer information och program finns på www.hj.se/akademiskhogtid

Kontaktpersoner:

ForskarFredag: