Fortsatt högt söktryck till Högskolan i Jönköping

Fortsatt högt söktryck till Högskolan i Jönköping

Många vill studera på Högskolan i Jönköping. Ansökningarna inför vårterminen ökar med totalt 5 procent, vilket är strax över rikssnittet som är 4,7 procent.

15 oktober var sista anmälningsdag till vårens kurser och program. Totalt 10 440 personer har sökt Högskolan i Jönköping inför våren, vilket är en ökning med 5 procent jämfört med förra året.

Intresset för studier vid högskolor och universitet är stort över hela Sverige. Universitets- och högskolerådet presenterar ett nytt nationellt anmälningsrekord för vårterminer med 218 862 anmälningar till vårens program och kurser och en total ökning på 4,7 procent jämfört med förra året.

Det totala antalet ansökningar till fristående kurser på Högskolan i Jönköping ökar med 16 procent, trots att högskolan minskat antalet fristående kurser och denna vårtermin erbjuder 31 kurser färre än förra året. Ett av de tre utbildningsprogram som startar i vår är sjuksköterskeprogrammet som återigen är ett av de mest sökta sjuksköterskeprogrammen i Sverige.

Mer information och nationell statistik från Universitets- och högskolerådet

Högskolan i Jönköping är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Internationella Handelshögskolan och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 10 000 registrerade studenter, cirka 725 anställda och omsätter 800 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University