Jönköping Universitys forsknings- och utbildningsmiljö SPARK tilldelas drygt 30 miljoner kronor av Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling, KK-stiftelsen.

Glädjebeskedet: Drygt 30 miljoner kronor till SPARK på JU

KK-stiftelsen har beviljat drygt 30 miljoner kronor till Jönköping Universitys forsknings- och utbildningsmiljö SPARK.

- Det här visar på att Jönköping University utmärker sig i Sveriges forskningslandskap, säger Mats Jackson, prorektor på JU och programansvarig för SPARK.

Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling, KK-stiftelsen, beslutade på onsdagen att tilldela 30 666 745 kronor till Jönköping Universitys KK-miljö, SPARK.

- Detta kommer som en fin julklapp för Jönköping University och vi är mycket glada att KK-stiftelsen har beviljat dessa medel till SPARK, säger Agneta Marell, rektor vid Jönköping University.

14,5 miljoner kronor till ett projekt

Mest pengar, cirka 14, 5 miljoner kronor, får SPARK-projektet integrerade produkt- och produkttionsplattformar för agil och behovsdriven produktframtagning. Knappt fem miljoner kronor satsas på beslutsstödssystem för återflyttingsbeslut. Drygt fyra miljoner kronor tillfaller utveckling av slitage- och korrosionsbeständigt grått gjutjärn genom ytlegering/bedklädning med laser.

Stolt och glad

Mats Jackson tar med stolthet emot beskedet om de beviljade medlen från KK-stiftelsen.

- Det är mycket glädjande, säger han och fortsätter:

- Det här är en bekräftelse på det goda arbetet som utförs inom SPARK och visar på att Jönköping University är ett lärosäte som utmärker sig i Sveriges forskningslandskap, säger Mats Jackson.

Kontaktpersoner:

Agneta Marell, rektor Jönköping University: 036-101001, agneta.marell@ju.se

Mats Jackson, prorektor Jönköping University och programansvarig för SPARK: 036-101096, mats.jackson@ju.se

Ingrid Wadskog, vd Tekniska Högskolan i Jönköping: 036-101650, ingrid.wadskog@ju.se

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 500 registrerade studenter, 850 anställda och omsätter 900 mnkr.

Rebecka Ottosson

Kommunikatör Högskoleservice 036-10 11 06
Daniel Sjödahl

Kommunikatör Tekniska Högskolan 036-10 19 47

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University