Hög kvalitet på högskoleingenjörsexamen vid Högskolan i Jönköping

Högskoleingenjörsutbildningarna vid Högskolan i Jönköping är bland landets populäraste, och samtliga får omdömet hög kvalitet i de kvalitetsutvärderingar av ingenjörs- och teknikutbildningar som presenteras av Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i dag.

UKÄ har i en nationell utvärdering bedömt kvaliteten på landets ingenjörs- och teknikutbildningar. Högskolan i Jönköping erbjuder ingenjörs- och teknikutbildningar vid Tekniska Högskolan och får bra betyg i utvärderingen. Åtta av elva granskade utbildningar får hög kvalitet, däribland samtliga högskoleingenjörsutbildningar. Vissa brister påpekas inom utbildningarna datateknik och teknikens tillämpning som leder till kandidatexamen samt produktionssystem som leder till masterexamen.

– Vi är stolta över våra högskoleingenjörsutbildningar och gläds åt UKÄ:s bedömning. Vi har ett av de högsta söktrycken i landet till högskoleingenjörsexamen och ett nära samarbete med regionens näringsliv när vi utvecklar programmen, säger Anita Hansbo, rektor Högskolan i Jönköping.

– Naturligtvis är vi glada för ett bra betyg från UKÄ. Vi arbetar med ständiga förbättringar inom alla våra utbildningar för att hålla en hög kvalitet, och införde i år ett nytt och unikt utbildningskoncept för hela vårt programutbud. När det gäller de brister som påpekats ska vi nu analysera resultatet av UKÄ:s utvärdering och på bästa sätt vidta de åtgärder som behövs, säger Mats Jägstam, vd Tekniska Högskolan.

UKÄ:s påpekande påverkar inte redan antagna studenter i pågående utbildningar. Högskolan har nu ett år på sig att rätta till bristerna och därefter kan Högskoleverket dra tillbaka sitt ifrågasättande.

För mer information kontakta:
Mats Jägstam, vd Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH)

Högskolan i Jönköping är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Internationella Handelshögskolan och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 10 000 registrerade studenter, cirka 725 anställda och omsätter 800 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University