Högskolan i Jönköping är Sveriges bästa högskola

Högskolan i Jönköping får bäst betyg av alla högskolor när landets lärosäten rankas i den oberoende undersökningen Urank.

Högskolan i Jönköping rankas på trettonde plats totalt, vilket är högst av alla högskolor med allmänt utbildningsutbud, och högre än flera av de unga universiteten.

Dessutom är högskolan bäst på internationalisering inom området humaniora-samhällskunskap.

Inom hela området humaniora-samhällsvetenskap ligger högskolan på topp 5; inom socionom på plats tre och ekonomi på plats fem. Inom området teknik avancerar högskolan i rankningen och ligger på plats åtta i landet.

– Högskolan i Jönköping håller ställningarna i de höga placeringarna vi haft de senaste åren. Vi är starka inom humaniora-samhällsvetenskap och det är extra glädjande att teknikområdet, som just nu expanderar inom utbildning och forskning, klättrar uppåt. Vi är inte bara bäst i Sverige totalt bland högskolorna, vi är också en av de mest internationella högskolorna i landet. Vi är på rätt väg, men vi slår oss inte till ro utan fortsätter att utvecklas och förbättras i arbetet mot ett internationellt universitet i Jönköping, säger Anita Hansbo, rektor.

Urank genomför varje år en ranking av svenska universitet och högskolor. Undersökningen baseras på flera olika kriterier och statistik från Högskoleverket, SCB och annat officiellt material. Alla kriterier har vägts samman och samlats under huvudrubrikerna Studenter, Grundutbildning, Forskning/forskarutbildning, Internationalisering, Lärare, samt Sociala Indikatorer.

Läs mer om rankningen på www.urank.se

För mer information kontakta:

Maria Isaksson, HR- och kommunikationschef
Högskolan i Jönköping