Internationella Handelshögskolan i Jönköping bäst på internationellt utbyte

Internationella Handelshögskolan i Jönköping håller de fem topplaceringarna när det gäller internationellt utbyte, enligt Svenskt Näringsliv.

Svenskt Näringsliv, genom webbplatsen Högskolekvalitet, erbjuder sökbar information om kvaliteten på olika utbildningsprogram vid Sveriges universitet och högskolor. Det kvalitetsmått som används är samverkan. Internationella Handelshögskolan i Jönköping toppar listan över internationellt utbyte med sina utbildningar inom företagsekonomi och nationalekonomi.

På de högsta placeringarna på listan ligger kandidatprogrammen International Economics and Policy (nationalekonomi) och Civilekonomprogrammet med företagsekonomisk inriktning, samt masterprogrammen Economics and Management of Entertainment and Arts och Innovation and Business Creation. Svenskt Näringslivs undersökning visar att hela 95 procent av studenterna som läser nationalekonomi vid Internationella Handelshögskolan hade bedrivit delar av sina studier utomlands.

Nättidningen E24 rapporterar samtidigt att det lönar sig att studera utomlands när det gäller den framtida lönen. Enligt tidningen uppger varannan utlandsstudent att vistelsen i ett annat land varit viktig för att de skulle få jobb, och en utlandsstudent får i genomsnitt 807 kr mer i lön i månaden.

– Vi är mycket stolta över våra framgångar i fråga om internationalisering, säger Charlie Karlsson, utbildningschef på Internationella Handelshögskolan.

– Vi erbjuder unika möjligheter för våra studenter när det gäller att studera utomlands. De kan välja mellan fler än 200 partneruniversitet i cirka 70 länder i alla delar av världen. Samtidigt erbjuder vi dem en unik internationell och mångkulturell studiemiljö på campus i Jönköping med ca 75 olika nationaliteter representerade. På campus utgör de internationella studenterna omkring en tredjedel av alla studenter och bland lärare och personal har cirka en tredjedel internationell bakgrund. Vi vet att en stark internationalisering inom högre utbildning lönar sig för studenterna både under deras studier och när de har tagit examen och söker jobb. Vi är unika i Sverige när det gäller internationalisering och det finns få handelshögskolor i världen som kan konkurrera med oss i det avseendet.

Webbplatsen Högskolekvalitet: http://www.hogskolekvalitet.se/Sok-program/

Artikel från E24: http://www.e24.se/pengar24/jobb-och-karriar/plugga-utomlands-ger-hogre-lon_1931225.e24

Regioner

Internationella Handelshögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping. Internationella Handelshögskolan erbjuder internationella utbildningar inom ekonomi och juridik. Forskningen fokuserar på entreprenörskap och näringslivsförnyelse i en genuint internationellt inriktad verksamhet. Internationella Handelshögskolan har cirka 2 300 registrerade studenter, ca 240 anställda och omsätter ca 180 mnkr. För mer information besök www.ihh.hj.se.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University