Internationella Handelshögskolan i Jönköping och Manpower i unikt samarbete: Nytt karriärcentrum ger studenter jobb

Att många nyutexaminerade studenter har svårt att få jobb är ett faktum. Nu vill Internationella Handelshögskolan i Jönköping råda bot på detta genom att tillsammans med Manpower skapa ett Karriärcentrum med målet att erbjuda studenterna intressanta jobb efter avlagd examen. Projektet startar lagom till terminsstarten i höst och är öppen för Handelshögskolans svenska såväl som internationella studenter.Samarbetet innebär i korthet att Manpower startar ett Karriärcentrum för att förbereda handelsstudenterna för arbetslivet. Medarbetare från Manpower Student kommer att hjälpa studenterna i arbetslivsrelaterade frågor samt erbjuda lämpliga jobb och praktikplatser under studietiden och anställning efter examen. – Samarbetet med Manpower är ett led i Handelshögskolans strävan att ge studenterna en riktigt god start på yrkeskarriären. Andra exempel på hur vi fokuserar på detta är fadderföretagsverksamhet under studietiden, utlandsstudier, workshops, möjligheter till språkstudier samt möjlighet till praktik i olika former, säger Niclas Adler, vd vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Manpower Student är en växande del av Manpower Sveriges verksamhet, och välutbildade människor efterfrågas i allt större utsträckning både avseende uthyrning, rekrytering och outsourcing. Under 2006 genererade Manpower jobb åt mer än 20.000 personer bara i Sverige. – Vår erfarenhet från arbetsmarknaden är att många nyutexaminerade studenter har svårt att få jobb eftersom de saknar arbetslivserfarenhet. Nu skapar vi tillsammans med Internationella Handelshögskolan i Jönköping ett nytt sätt att hjälpa studenter att få arbetslivserfarenhet och kontaktnät redan under studieperioden, säger Lars Forseth, vd Manpower Sverige. Parallellt med satsningen på Karriärcentrum gör Internationella Handelshögskolan en mängd andra insatser för att coacha studenterna ut i arbetslivet. Bl.a. uppmuntras studenterna till praktik, studentföreningsarbete, språkstudier, frivilliga workshops och andra aktiviteter som kan berika deras CV och öka deras anställningsbarhet. För mer information, kontakta: Kristina Hugander, marknadschef Internationella Handelshögskolan i Jönköping, tel. 036-10 17 20. Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University