JIBS professor Leif Melin mottar internationellt pris

JIBS professor Leif Melin mottar internationellt pris

Professor Leif Melin, vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, har tilldelats ett prestigefyllt pris, the International Award från FFI, the Family Firm Institute.

FFI är en global organisation för forskare, utbildare och rådgivare inom familjeföretagsområdet. The International Award inrättades år 2000 och det delas ut till en person eller en organisation för enastående prestationer inom främjandet av förståelsen för frågor gällande familjeföretag i ett internationellt perspektiv.

Leif Melin har länge varit aktiv inom den internationella familjeföretags- och entreprenörskapsforskningen. Han är grundare och ledare för CeFEO (Centre for Family Enterprise and Ownership)och professor i strategi och organisation vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Hans forskning har publicerats i internationella tidskrifter och böcker, bland annat i Family Business Review och Journal of Family Business Strategy.

– Jag är mycket hedrad och glad över detta pris som går till mig mycket tack vare de duktiga forskare som jag har förmånen att få jobba tillsammans med inom CeFEO. Det visar också att vi är internationellt framstående i vår forskning och kunskapsspridning och är också en utmaning inför vår fortsatta verksamhet, säger Leif Melin.

Tidigare har Leif Melin mottagit en nationell utmärkelse för framgångsrik utveckling och spridning av forskningsbaserad kunskap om familjeföretag, och han har fått Best Paper Award vid the International Family Business Network World Conference. Hans senaste publicering, ett kapitel med titeln Managerial Practices in Family Owned Firms: Strategizing Actors, their Arenas and their Emotions (tillsammans med Ethel Brundin), publicerades nyligen i en ny bok från Oxford University Press.

Family Firm Institute (FFI) grundades 1986 och är idag ett ledande globalt forum där forskare och rådgivare kan förvärva tvärvetenskaplig kunskap och samtidigt bedriva samarbeten som underlättar deras professionella utveckling.

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:

Professor Leif Melin, ledare för CeFEO, www.cefeo.se
leif.melin@ihh.hj.se eller 0708-85 64 46

Kategorier

Internationella Handelshögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping, och erbjuder internationella utbildningar inom ekonomi, informatik och affärsrätt. Forskningen fokuserar på entreprenörskap och näringslivsförnyelse i en genuint internationellt inriktad verksamhet. Internationella Handelshögskolan har cirka 2 100 registrerade studenter, ca 200 anställda och omsätter ca 192 mnkr. För mer information besök www.jibs.hj.se.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University