JIBS rankad tvåa för andra året i rad

Webbplatsen Ekonomistudenten.se rankar återigen Jönköping International Business School (JIBS) på delad andraplats på årets lista över svenska ekonomihögskolor.

Ekonomistudenten.se lanserades 2008 på webben och är en oberoende webbplats som arbetar för att ”hjälpa nuvarande så väl som blivande akademiker på vägen i deras karriärer”.

Rankingen, där JIBS delar en andraplats med universiteten i Stockholm, Lund och Uppsala, lägger fokus på att ge studenter en överblick av de högskolor som erbjuder ekonomiutbildningar.

- “Intressant är att Internationella Handelshögskolan i Jönköping är kvar i toppen som trots allt slår ur underläge med sin korta livstid som högskola samt lilla stad. Detta beror återigen på bra lönestatistik/arbete efter examen samt att man är överlägset bäst i Andel studenter som studerat minst en termin utomlands”, kommenterar undersökningen.

Den statistik som ligger till grund för 2012 års rankning är:

– Högskoleprov, betygsintagning samt kompletterande betyg.

– Hur många som läst minst en termin utomlands samt hur många som har praktiserat under studietiden.

– Hur många som fått jobb inom 6 månader, lön efter 3 år, samt vilka lärosäten Sveriges största företag helst rekryterar ifrån baserad helt på vår egen undersökning.

– Studenternas egen uppfattning om utbildningens relevans i anknytning till arbetslivet.

Läs mer http://www.ekonomistudenten.se/rankning-2012/

Internationella Handelshögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping, och erbjuder internationella utbildningar inom ekonomi, informatik och affärsrätt. Forskningen fokuserar på entreprenörskap och näringslivsförnyelse i en genuint internationellt inriktad verksamhet. Internationella Handelshögskolan har cirka 2 100 registrerade studenter, ca 200 anställda och omsätter ca 192 mnkr. För mer information besök www.jibs.hj.se.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University