Jönköping University och dess partners i EULiST-alliansen har varit framgångsrika i en ansökan om att bli ett europauniversitet.

Jönköping University blir ett europauniversitet

Jönköping University (JU) och dess partners i EULiST-alliansen har varit framgångsrika i en ansökan om att bli ett europauniversitet. Den totala summan som Europeiska unionen beviljar alliansen är nästan 180 miljoner kronor, varav JU får 20 miljoner kronor.

European University Initiative (EUI) utvecklades av Europeiska unionen som ett sätt att stödja olika samarbetsmodeller mellan partneruniversitet. Allianserna förväntas leda utvecklingen av den högre utbildningen i Europa. Jönköping Universitys allians inom EUI kallas EULiST (European Universities Linking Society and Technology).

– Att bli erkänd som en del av ett europauniversitet är en stor framgång för Jönköping University och ett betydelsefullt steg för att säkra vår position som en viktig utbildningsinstitution i Europa. Även om det återstår mycket arbete för att prioritera områden där vi vill samarbeta och för att anpassa processer och förfaranden, kommer det att öppna många dörrar för Jönköping University att vara en del av detta initiativ, säger Agneta Marell, rektor vid Jönköping University.

– Ett viktigt syfte med samarbetet kommer vara att utveckla utbildnings- och forskningsinitiativ som bidrar till att möta sociala och globala utmaningar, säger Nerrolyn Ramstrand, rektorsråd för internationalisering.

EULiST alliance partners

Jönköping University, Jönköping, Sverige