För första gången har Jönköping University tagit sig in på THE:s Young Universities-ranking.

Jönköping University placerar sig på Times Higher Education-rankning för unga lärosäten

Times Higher Education har släppt sin 2023 års ranking av de bästa unga lärosätena. Jönköping University placerade sig i intervallet 201–251.

Times Higher Education rankar världens främsta lärosäten som är 50 år eller yngre. Lärosätena bedöms utifrån kärnuppdragen undervisning, forskning, kunskapsöverföring och internationell utblick för att ge en mer omfattande och balanserad jämförelse. För första gången har Jönköping University tagit sig in på rankingen.

– Jag är glad att Jönköping University har kommit med på listan. Det visar att vår internationalisering är stark och att våra kontinuerliga ansträngningar har varit givande. Internationalisering är en del av vårt strategiska arbete, och internationella rankningar är viktiga som benchmark till andra lärosäten, säger Agneta Marell, rektor för Jönköping University.

Times Higher Education Young Universities Ranking 2023 inkluderar 605 lärosäten, en ökning från 539 förra året. På första plats kom Nanyang Technological University, Singapore.

Jönköping University kännetecknas av en hög grad av internationalisering, entreprenörskap och samverkan med det omgivande samhället. Högskolan har över 350 partneruniversitet runt om i världen och många internationella samarbeten inom forskning och utbildning. Jönköping University är bland annat en del av EULIST-alliansen (European Universities Linking Society and Technology).