Tillträdande rektor Måns Svensson (foto Anders Roos)

Måns Svensson blir ny rektor vid Jönköping University

Stiftelsestyrelsen har beslutat att utse professor Måns Svensson till ny rektor vid Jönköping University (JU) från 1 april 2024. Måns kommer tidigare från rollen som ledare för Akademin för lärande, humaniora och samhälle på Högskolan i Halmstad.

Måns Svensson är professor i rättssociologi och har mångårig erfarenhet av ledaruppdrag från både Lunds universitet och Högskolan i Halmstad, där han också har byggt upp forskningsmiljöer.

– Jag känner ödmjukhet och glädje inför styrelsens förtroende, samtidigt som jag inser att uppdraget som rektor för JU innebär ett stort ansvar. Verksamheten har under många år präglats av stora framgångar inom utbildning och forskning. Jag ser fram emot möjligheten att arbeta tillsammans med studenter och personal för att ytterligare utveckla verksamheten, säger tillträdande rektor Måns Svensson.

Efter en omfattande urvalsprocess och med en aktiv valförsamling har nu rekryteringsgruppen, under ledning av stiftelsestyrelsens ordförande Anders Danielsson, föreslagit Måns Svensson för styrelsen som är enhällig i sitt beslut.

– Stiftelsestyrelsen är mycket nöjd att professor Måns Svensson blir ny rektor för Jönköping University. Stiftelsestyrelsen och valförsamlingen var eniga om att han passar för rollen som akademisk ledare, med erfarenhet och ambitioner att fortsätta utveckla lärosätet. Jag vill tacka Agneta Marell för att hon i sju år verkat för att stärka JU:s position, både nationellt och internationellt, säger Anders Danielsson stiftelsestyrelsens ordförande.

Talespersoner

Anders Danielsson – stiftelsestyrelsens ordförande.

Måns Svensson – tillträdande rektor för Jönköping University.

Båda nås via JU:s presstjänst 073- 910 17 53

Regioner

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University