Medel till forskning om integrerad rapportering i Sydafrika

Medel till forskning om integrerad rapportering i Sydafrika

Forskare vid Jönköping International Business School (JIBS) och Handelshögskolan Göteborg har tilldelats 650 000 kronor för studier om integrerad rapportering i Sydafrika.

NASDAQ OMX Nordic Foundation har beviljat 650 000 kronor till projektet ”Better Information To The Market? – The Impact of Integrated Reporting on Capital Market User Groups”. Detta projekt löper över två år och finansiera huvudsakligen insamlingen av data samt fältstudier i Sydafrika. Sydafrika är ledande inom integrerad rapportering och det första landet som kräver en sådan rapport av börsnoterade företag i Sydafrika.

Studien kommer genomföras av professor Gunnar Rimmel och docent Petra Inwinkl från JIBS tillsammans med ekon dr. Kristina Jonäll från Handelshögskolan i Göteborg. Projektet kommer att främja samarbete med forskare från Henley Business School, Bristol University och University of the Witwatersrand som alla är ledande inom integrated reporting-forskning. Resultaten skall presenteras på internationella konferenser och en bok skall skrivas tillsammans med internationella forskare.

– Vi är väldig glada att NASDAQ OMX Nordic Foundation stödjer forskningen inom integrated reporting. Integrated reporting är en relativt ny företeelse bland internationella redovisningsforskare. Genom samarbetet med forskare från Sydafrika och Storbritannien blir det möjligt att få tillgång till kapitalmarknadens aktörer i Sydafrika. Vår forskning har fått positiva reaktioner från forskare i Storbritannien och Sydafrika, som uppskattar att vi följer den nordiska forskningstraditionen av kvalitativa studier, säger professor Gunnar Rimmel.

Forskarna kommer titta på en rad olika frågor. I vilken utsträckning har integrerat rapportera potential att ge bättre information till kapitalmarknaden? Har det skett en förändring i förståelse mellan investerare och företag på grund av integrerad rapportering information? Vilka insatser är nödvändiga för företag att producera integrerade rapporter?

För mer information vänligen kontakta

Gunnar Rimme, projektledare, gunnar.rimmel@jibs.hj.se 036-10 18 03

Internationella Handelshögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping, och erbjuder internationella utbildningar inom ekonomi, informatik och affärsrätt. Forskningen fokuserar på entreprenörskap och näringslivsförnyelse i en genuint internationellt inriktad verksamhet. Internationella Handelshögskolan har cirka 2 100 registrerade studenter, ca 200 anställda och omsätter ca 192 mnkr. För mer information besök www.jibs.hj.se.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University