Saabs gamla lokaler på Odengatan kommer att byggas om till studentbostäder

Nu byggs fler studentlägenheter centralt i Jönköping

Jönköping University utökar sitt samarbete med fastighetsbolaget Tosito. Omkring 220 nya studentbostäder kommer att byggas i Saabs tidigare lokaler på Odengatan.

Tosito kommer att totalrenovera Saabs tidigare lokaler på Odengatan med successiv inflyttning från januari 2020. Studentboendet kommer att bli unikt med en ”community”-känsla, till exempel så planeras det på bottenplanet för bland annat för café, gym och andra gemensamma ytor.

- Med detta spännande projekt säkerställer vi tillgången till studentbostäder de kommande åren. Vi planerar för ett integrerat boende där internationella och nationella studenter bor tillsammans, detta är både efterfrågat och uppskattat av vår Studentkår, säger Hanna Ståhl, t f vd för Högskoleservice, Jönköping University.

Jönköping University har sedan tidigare ett samarbete med Tosito om ett 60-tal nya studentbostäder i Munksjöstaden, med inflyttning 2019. Det utökade samarbetet innebär ytterligare omkring 220 nya bostäder för både svenska och internationella studenter.

- Vår ambition är att skapa det bästa och mest populära studentboendet i Jönköping och samtidigt bidra till att Öster blir en ännu mer levande stadsdel, säger Tommy Fritz, vd på fastighetsbolaget Tosito.

Hanna Ståhl, t.f vd, Högskoleservice, Jönköping University
hanna.stahl@ju.se

Tommy Fritz, vd, Tosito
tommy@tosito.se

Regioner

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 500 registrerade studenter, 850 anställda och omsätter 900 mnkr.

Daniel Ekman

Kommunikatör Forskningskommunikation 036- 10 17 03

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University