Ny utbildning ska främja trygga mötesplatser för ungdomar

Nu startar det en skräddarsydd uppdragsutbildning för yrkesverksamma fritidsledare i Jönköpings län. Utbildningen är en av de första i sitt slag i Sverige och målet är att rusta fritidsledare för att skapa så trygga mötesplatser som möjligt för ungdomar.

Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University och Kommunal utveckling, med länets samtliga 13 kommuners fritidsförvaltningar, står bakom utbildningen. Kursen kommer bland annat beröra hur man bättre kan samverka med andra aktörer i samhället, som exempelvis kulturskolan och föreningslivet.

-Den öppna ungdomsverksamheten står idag inför en komplex verklighet. Vi behöver ha ett 24-timmarstänk kring våra barn och ungdomar och där vi tillsammans samverkar med andra aktörer för att skapa trygga och meningsfulla mötesplatser, säger Mazar Alijevski, kultur- och fritidsdirektör, Jönköpings kommun.

”Det behövs proaktiva insatser

Utbildningen är på tio högskolepoäng och pågår under ett år. Kursen startar den 17 januari och de 27 deltagarna studerar vid sidan av sitt ordinarie arbete.

- Fritidsledare/ungdomsutvecklare behöver möta ungdomarnas behov genom att arbeta mobilt- agilt och områdesbaserat. Det behövs proaktiva insatser inom bland annat föräldrastöd och brottsförebyggande arbete tillsammans med skola och socialtjänst. Detta innebär naturligtvis att vi behöver en kompetensbas att stå på som vilar på en forsknings- och professionsgrund och det är därför vi nu startar den här utbildningen, säger Rasmus Ax, utvecklingschef, Kommunal utveckling

Utbildningen vilar på vetenskaplig grund och kopplar an till de europeiska principer och riktlinjer som finns för lokal öppen fritids- och ungdomsverksamhet EGL (European Charter on Local Youth work).

Kontaktpersoner

Rasmus Ax, utvecklingschef Fritid Kommunal utveckling, rasmus.ax@rjl.se, 072 519 44 06

Mazar Alijevski, kultur- och fritidsdirektör, mazar.alijevski@jonkoping.se, 036 10 54 88

Sara Dommartine, Verksamhetsledare uppdragsutbildning, Jönköping University, sara.dommartine@ju.se, 036 10 14 22

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University