Nyföretagande kan lyfta landsbygden visar ny studie från Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Marknadsnärhet, utbildning och arbetslöshet är några faktorer som påverkar innovationsandan och den entreprenöriella dynamiken på landsbygden. Det visar nya studier inom regionalforskning från Internationella Handelshögskolan i Jönköping som presenteras på ERSA-kongressen 19-23 augusti.

- De glesa delarna av landsbygden avfolkas och jobb försvinner; arbetstillfällen och tillväxt utvecklas allt mer i städer och stadsnära regioner. Nyföretagande är viktigt för landsbygden och vår forskning visar vad som påverkar entreprenörskap med koppling till jobb och ekonomisk tillväxt, säger Johan Klaesson, docent i nationalekonomi vid Internationella Handelshögskolan och föreståndare för forskningsinstitutet RUREG (Research Unit for Rural Entrepreneurship and Growth).

Nyföretagandet är lägre på platser som har långt till större städer och en region med låg utbildningsnivå har ofta lågt nyföretagande. Nyföretagandet följer också arbetslöshetsnivåerna; det finns ofta större stöd för att starta eget där det är dåliga förutsättningar på arbetsmarknaden.

- Vår forskning visar mycket tydligt att landsbygden inte är en enhetlig del av landet. Det är stor skillnad på olika landsbygdsområden. Generellt sett går det bättre för det som kan kallas stadsnära landsbygd och sämre för de glesa delarna av landsbygden som utmärks av långa tidsavstånd och få pendlingsmöjligheter, säger Johan Klaesson.

RUREG är det enda forskningsinstitutet i Sverige som studerar landsbygden med inriktning på entreprenörskap och har ett nära samarbete med Jordbruksverket. Forskning inom landsbygdsutveckling är aktuell både nationellt och internationellt. Inom EU rör hälften av alla pengar landsbygds-, utvecklings- och jordbrukspolitik. RUREG är ett av tre forskningsinstitut inom centrumbildningen Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth (CISEG) vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Johan Klaesson kommer att medverka vid årets ERSA-kongress (European Regional Science Association), världens största konferens om regionalforskning, som arrangeras på Internationella Handelshögskolan 19-23 augusti. ERSA har 3 500 medlemmar, både forskare och branschmänniskor, i 17 organisationer runt om i Europa. ERSA är organiserad under RSAI (Regional Science Association International), som bedriver regionalforskning runt om i världen.

Mer information om ERSA
Mer om Johan Klaessons forskning

Johan Klaesson, docent i nationalekonomi och föreståndare för RUREG
telefon: 072-249 29 09

Internationella Handelshögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping, och erbjuder internationella utbildningar inom ekonomi, informatik och juridik. Forskningen fokuserar på entreprenörskap och näringslivsförnyelse i en genuint internationellt inriktad verksamhet. Internationella Handelshögskolan har cirka 2 100 registrerade studenter, ca 240 anställda och omsätter ca 180 mnkr. För mer information besök www.ihh.hj.se.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University