Pressinbjudan: Konferens på tema smarta fabriker på Jönköping University

Pressinbjudan: Konferens på tema smarta fabriker på Jönköping University

Hur utvecklar vi smarta fabriker i Småland? Det är temat för den konferens som anordnas av Jönköping Universitys forsknings- och utbildningsmiljö SPARK på torsdag den 26 april.

Konferensen samlar företag, forskare, kommunala och regionala näringslivsansvariga och andra som vill vara med och bidra till utvecklingen av tillverkningsindustrin i Region Jönköpings län och övriga Sverige.

När? 26 april kl. 9.00-16.00

Var? Högskolan för lärande och kommunikation

Representanter från media är välkomna att delta under valfri del av konferensen.

Konferensen är ett samarrangemang mellan SPARK/Jönköping University, Teknikföretagen, Science Park och Region Jönköpings län.

SPARK är Jönköping Universitys forsknings- och utbildningsmiljö med fokus på kunskapsintensiv produktframtagning som drivs i nära samverkan med industrin och med stöd från KK-stiftelsen. Du kan läsa mer om SPARK på ju.se/spark.

9.00 Registrering, fika och mingel i vår projektutställning (Entréhallen)

Forskare inom SPARK finns på plats och berättar om sina forsknings- och utbildningsaktiviteter inom kunskapsintensiv produktframtagning.

10.00 Hur utvecklar vi smarta fabriker i Småland? (JU-aulan)

JU och SPARK – ett kunskapscentrum för regionens näringsliv, Mats Jägstam, prorektor JU

Smart industri driver utveckling och attraktivitet, Kristina Athlei, regional utvecklingsdirektör Region Jönköpings län

Scania Oskarshamn - världens modernaste hyttfabrik, Henrik Carlsson, projektledare Scania

Husqvarna Edge – ”Den smarta fabriken”, Anders Wiberg, Fabrikschef Husqvarna Edge

Produktion2030 - en plattform med oändliga möjligheter, Cecilia Warrol, programchef Produktion2030, Teknikföretagen

Innovation Runway - en innovations- och affärsutvecklingsresurs för regionens SME-företag, Carola Öberg, projektledare, Science Park

12.00 Lunch i Orangeriet

13.00 Workshoppar om industrins utmaningar och behov på kort-medellång sikt kopplat till konferensens tema och ur fyra olika aspekter: forskning, utbildning, innovation och samverkan

15.00 Fika i Orangeriet

15.15 Utdelning av SPARK Award och summering av dagen

16.00 Avslutning

Du hittar ett mer detaljerat program här.

Kontakt

För mer information, vänligen kontakta Mats Jackson, programchef för SPARK, tel. 036-10 10 96, e-post mats.jackson@ju.se eller Hanna Sjöström, kommunikationsansvarig för SPARK, tel. 036-10 11 99, e-post hanna.sjostrom@ju.se.

Välkommen!

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 892 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University