Mediegiganter besöker Jönköping

Mediegiganter besöker Jönköping

Varifrån kommer de berättelser och händelser vi läser och hör talas om? Hur skapas och presenteras de nyheter vi ser på tv och dataskärmar? Allmänheten hälsas välkommen till en konferens om medias oberoende, trovärdighet och balans.

En representant från Reuters och en före detta anställd på BBC medverkar på konferensen, som äger rum den 18 november mellan klockan 9 och 17 på Högskolan för Lärande och Kommunikation, Sal HB116.

Förutom några av världens främsta forskare inom kommunikation och media, föreläser även Kevin Marsh, f.d. Executive Editor and Director vid BBC (idag verksam vid OffspinMedia Ltd, London), och Eric Auchard, Editorial Director på Reuters.

Mediegiganter som Reuters och BBC formar många av våra föreställningar om vår egen värld och världen omkring oss. De globala, flerspråkiga medieproducenterna påverkar, nästan utan att vi är medvetna om det, både vårt språk och hur vi tolkar berättelser och händelser.

BBC, som är dominerande när det gäller internationella sändningar på engelska, har tjänster på mer än 30 olika språk. Reuters, världens främsta nyhetsbyrå, täcker världens fyra hörn och deras skriftliga rapportering omfattar miljoner ord varje dag. Lägg därtill Reuters tv- och bildtjänster, så har nyhetsbyrån en räckvidd som saknar motstycke i kommunikationshistorien.

“Missa inte det här tillfället om du har frågor kring trovärdigheten i de nyheter som förmedlas via tidningar, tv, radio och internet”, säger Leon Barkho, som arrangerar konferensen och även är ansvarig för Högskolan i Jönköpings Media Effects and Practices Program.

“Det är verkligen inte ofta man har chansen att lyssna på både medieforskare och branschfolk från den globala medieindustrin, samlade under ett tak”, tillägger Barkho. “Det här är en unik möjlighet för Jönköping och högskolan.”

Konferensen är ett resultat av ett nära samarbete mellan Högskolan för Lärande och Kommunikation och Jönköping International Business School.

Konferensen hålls på engelska. Ingen föranmälan krävs, och inträdet är gratis.